Byggahus.se

Bästa combokit med cirkelsåg och slagskruvdragare

1. N
    Medlem · Skåne · 739 inlägg

niblom

Medlem
    Hej,

Håller på att byta fasad på baksidan av stallet och mina Makita batterier börjar ge upp. Tyvärr verkar det som mina maskina är så gamla att det bara finns piratbatterier att köpa.

Så vågar man t.ex. gå på Ryobi? Eller skall man satsa på Makita igen (fast jag är lite sur att de bytt batterisystem). AEG, Blå Bosh?

Jag skall byta fasat på stallet i år, nästa år blir det ett större altanbygge.

/N

• Laddar…
  2. Putten
    Medlem · 524 inlägg

Putten

Medlem
    Jag har ett makita verktygspaket sen ett par år tillbaka, kan inte vara mer nöjd. Ett batteri började sttejka efter 1,5 års användning. Blev något med laddelektroniken i det men fick det utbytt utan oroblem.

Jämfört med ryobi som farsan har, hans maskiner ligger ljusår efter i både kapacitet och känsla.

3. A
    Medlem · 807 inlägg

andersda

Medlem
    Efter som vi är I verktygsporrforumet så rekommenderar jag dig att köpa både blå Bosch och Makita. Då borde åtminstone ett av systemen vara framtidssäkert

4. Bästa svaret

TeroM
    Renoverare · Täby · 3 233 inlägg

TeroM

Renoverare
    Vad är det för gamla Makitor du har? För att kunna använda nya 4,5, och 6 Ah accar i äldre maskiner behöver man fila bort en liten klack på maskinerna. Detta förutsatt att du har LiOn accar och inte gamla NiMh.

5. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 328 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Jag har själv AEG och tycker att de är en vettig nivå för hemmabruk.. De har ett ganska brett utbud av lösa maskiner... Tittar man närmare på dem så ser man släktskapet med Milwaukee, vilka tillverkas av samma bolag...

Ryobi hade jag inte köpt, kanske inte för risken att de byter batterisystem, men kvalitetskänslan i de flesta verktygen är ju ganska låg.... Men vill du driva allt i huset med samma batteri, från din eltandborste till gräsklipparen så är det ju bara Ryobi som har den bredden ...

6. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 099 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Du vet att Milwaukee, AEG och Ryobi ingår i samma koncern? :)

7. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 328 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Jodå, var det inte det jag skrev? ;)

Kanske kunde varit tydligare i fallet Ryobi, men det är ju uppenbart att de inte delar platform med de andra två.. Jag vet inte vad jag tycker om TTI egentligen, men som hobbyanvändare kan man ju alltid hoppas att man får "samma" som Milwaukee för mindre pengar.... Mer troligt är väl att Milwaukee-köparen får samma som AEG för mer pengar ..

I vilket fall som helst så är ju segmentet under "prosumer" en j*a djungel... Makita är väl fortfarande familjeägda, om det är viktigt TS ..

8. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 789 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Jag kompletterade min maskinpark med lite svarta Makita.

Oavsett märke rekommenderar jag borstlösa motorer och för cirkel du skall såga reglar och panel med skull jag välja 18V.

Naken Makita cirkel kan få hitta för typ 1000kr i om du surfar runt lite.

9. Onsalakorven
    Badrumsbyggare · Onsala · 1 413 inlägg

Onsalakorven

Badrumsbyggare
    Jag körde på Dewalt. 6700 kr för slagskruv, borrskruv, cirkelsåg, sticksåg, bygglampa, 2x förvaringsväskor & 3x 5,0Ah batterier tyckte jag va helt ok. Även kompletterat med vinkelslip och tigersåg i samma serie. Väldigt nöjd!

10. Onsalakorven
    Badrumsbyggare · Onsala · 1 413 inlägg

Onsalakorven

Badrumsbyggare
    Borstlöst samt 18v glömde jag skriva!

11. N

niblom

Medlem
    Köpte 2 nya 4Ah batterier och slipade bort plastflerpen...

Niklas

12. A
    Medlem · 807 inlägg

andersda

Medlem
    Nu fick du ju inga nya maskiner!

13. TeroM
    Renoverare · Täby · 3 233 inlägg

TeroM

Renoverare
    Istället för nytt kitt kan TS komplettera med nakna maskiner till nya batterierna, win-win.

14. N

niblom

Medlem
    Jo jag köpte en ny slagskruvdragare! Sen har jag 8 batteridrivna Makita som visserligen börjar bli gamla men funkar väldigt bra!

15. E
    Verktygstokig · 737 inlägg

epw

Verktygstokig
    Om du vill uppdatera cirkelsågandet lite så kika på den här sågen från festool. Gillar man precisionen av en kap/ger men smidigheten av en cirkelsåg så är du är nära perfektion med den här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.