1 204 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Bästa cirkelsågen under 2000 kr?
Är på jakt efter en cirkelsåg. Har ni några favoriter? Jag är främst intresserad av modeller med sladd. Om ni har nån favorit som inte tillverkas längre så kan ni säga den också, jag har inget emot att köpa begagnade verktyg om det skulle dyka upp nån bra modell på tradera.
Hitachi C6BU2 är den bästa jag använt, den tillverkas nog inte längre och kostade nog mer än din budget på sin tid.
Hikoki ersättaren som nu kostar från 2200kr är nog det bästa nya i prisklassen.
Privat har jag inte lyckats slita ut min ca 30år gamla Skil trots byggande av ett nytt hus och ett par renoveringar/tillbyggnader...
Hikoki ersättaren som nu kostar från 2200kr är nog det bästa nya i prisklassen.
Privat har jag inte lyckats slita ut min ca 30år gamla Skil trots byggande av ett nytt hus och ett par renoveringar/tillbyggnader...
Min Skil är nog bara 25 år, men underbart lätt o smidig.
Alla nyare jag provat är stora o klumpiga utan att göra jobbet bättre.
Fick just en batteridriven Hikkoki, den kommer bara användas om jag inte äger skarvsladd nog till Skil:en.
Alla nyare jag provat är stora o klumpiga utan att göra jobbet bättre.
Fick just en batteridriven Hikkoki, den kommer bara användas om jag inte äger skarvsladd nog till Skil:en.
ELU MH151 Definitivt ur produktion liksom DeWalt diton. Liten och smidig (150mm) med tillräckligt kapdjup för reglar.
Hitachi/Hikoki C6BUx serie är populära och bra, det lilla jag använt dem. C6MEY, motsvarande C6BUx utan klyvkniv med motorbroms och mjukstart är även den smidig.
Fast! Skulle jag köpa en cirkel idag hade jag först letat efter en med möjlighet att använda skena.
Hitachi/Hikoki C6BUx serie är populära och bra, det lilla jag använt dem. C6MEY, motsvarande C6BUx utan klyvkniv med motorbroms och mjukstart är även den smidig.
Fast! Skulle jag köpa en cirkel idag hade jag först letat efter en med möjlighet att använda skena.
C6BU2 är en riktig slitvarg, har en hemma.F fribygg skrev:
Det är nog den sladd-cirkelsågen vi har sålt mest här på jobbet skulle jag gissa. Dom sista åren vi så hade den så sålde vi den för runt tusen lappen ex.moms. Kanske därför den var så populär med
Dom vanligaste felen var nog kabel och kol byte, ibland var skalet spräckt vid främre handstödet.
Jag har en C6BU2 med skena och kan säga att jag hade inte köpt det idag.
Sågen är det inga fel på men min Ryobi 18V batterisåg har större klinga och kan såga djupare och är enklare att ta fram. Sladden må vara bra om man skall såga väldigt långt men batterisågen kan klyva säkert 20m 45 regel innan det är dags att byta batteri. Cirkelsågen är fortfarande en cirkelsåg även med skena, den är ingen sänksåg. Den är för fin för att såga med i saker där det kan vara spik eller annat som ställer till det så till det har jag en gammal skräpsåg.
Hikoki skenan passar inte till någonting annat, går inte att använda till Bosch fräs går inte ens att köpa ett vinkelanslag som är väldigt populärt tillbehör nu för tiden till den.
Hade jag köpt sakerna idag hade jag gått på blå Bosch sänk eller cirkelsåg som delar skena med övriga blå verktyg.
Sågen är det inga fel på men min Ryobi 18V batterisåg har större klinga och kan såga djupare och är enklare att ta fram. Sladden må vara bra om man skall såga väldigt långt men batterisågen kan klyva säkert 20m 45 regel innan det är dags att byta batteri. Cirkelsågen är fortfarande en cirkelsåg även med skena, den är ingen sänksåg. Den är för fin för att såga med i saker där det kan vara spik eller annat som ställer till det så till det har jag en gammal skräpsåg.
Hikoki skenan passar inte till någonting annat, går inte att använda till Bosch fräs går inte ens att köpa ett vinkelanslag som är väldigt populärt tillbehör nu för tiden till den.
Hade jag köpt sakerna idag hade jag gått på blå Bosch sänk eller cirkelsåg som delar skena med övriga blå verktyg.