Byggahus.se

Bästa byn i Mälardalen??

1. A
    Medlem · 167 inlägg
    Hej,

Jag, min dotter och min mamma funderar på att sälja våra respektive bostäder och bygga ett generationsboende lite utanför Stockholm. vi är trötta på biltrafik, människor och stök.

Läget ska vara lantligt och vackert, men inte isolerat. Dottern är snart nio och behöver kunna cykla till kompisar och skola.

På önskelistan står, förutom en tillräckligt stor, odlingsbar, tomt (minst 2000 kvm) i ett vackert och tyst läge, en riktigt trevlig by med god sammanhållning, en bra skola, mycket barnfamiljer osv. vi kan tänka oss någonstans upp till dryga timmen med bil från Stockholm, och maxpris för tomt inklusive allt (el, vatten, avlopp, markberedning osv) på max 2 miljoner kronor.

Så alla eminenta Byggahusare, har ni några tips?

• Laddar…
  2. Claes Sörmland
    Medlem · 6 386 inlägg
    Jag tror de här önskemålen blir lite svåra att få ihop. Bra skola och mycket barnfamiljer att umgås med går hand i hand. Men då talar vi snarare förort och inte stillsam by på landet. Och barnfamiljer är vanligen ljudliga.

By ute på landet, stora tomter, vackert och tyst samt by utan människor och stök. Ja där bor främst de med utflugna barn även om en och annan barnfamilj passerar förbi eller etablerar sig där. Och det är ofta knepigt att hålla skolan fylld på landet. Högstadiet blir alltid långt bort p g a för litet underlag. Och ska det byggas hus är risken stor att det finns andra tomter som också ska bebyggas bredvid. Kommuner och markägare vill ju gärna planlägga kluster av bebyggelse och inte sprida ut den.

3. Henningelvis
    Medlem · 126 inlägg
    Vad betyder "en timme i bil från Stockholm"? En timme från innerstan är du ju typ i Märsta. Eller är det en timme från kommungränsen?

4. A
    Medlem · 167 inlägg
    En relevant fråga, jag kan ladda upp en karta!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-1-7_10-14-58.png

5. P
    Medlem · 594 inlägg
    Vad tror du om Roslagen? Norra Vallentuna, Österåker, eller Norrtälje. Tex Riala, Bergshamra, Brottby, Rimbo.

6. A
    Medlem · 167 inlägg
    Hej! Tack för svar. Kanske skulle varit tydligare med "ljud" och "stök". Med tyst menade jag att slippa lyssna på trafiken från E18 eller motsvarande dygnet runt, vilket är fallet inom så gott som hela Storstockholm. Kanske inte heller bredvid en motorcrossbana eller inflygningen till Arlanda. Lite ljud från glada (eller arga) barn stör inte. Med stök menar jag gängskjutningar, dråp vid bankomater och ungdomsgäng som rånar småbarn på jackor och telefoner.

Sedan vet jag ju att det finns ställen som uppfyller mina önskemål, som Bergshamra utanför Norrtälje eller Ransta utanför Sala och säkert flera andra liknande samhällen. Men jag skulle vilja ha input från folk som bor på liknande ställen!

7. A
    Medlem · 167 inlägg
    Hej! Tack för bra input!

Bergshamra är med i matchen, där har vi haft sommarställe i många år och tycker det verkar vara en väldigt trevlig by att bo i!

Det skulle vara jätteroligt att höra från folk som bor på liknande ställen som kan berätta om hur det är "på riktigt" så att säga. Vi har bara erfarenhet från sommarstugelivet och det är inte riktigt samma som att bo permanent!

• Laddar…
  8. G
    Medlem · 608 inlägg
    ska du bygga en timme från stan lär du nog ha större budget. Men ett hett tips är Läggesta som har tågförbindelse (mälarbannan) till Stockholm

9. G
    Medlem · 608 inlägg
    Vill ni ha tyst borde Tystberga efter E4 söderut på din karta vara ypperligt

10. A
    Medlem · 167 inlägg
    Tack! Budgeten är bara för tomten, huset kostar förstås några miljoner till. Total budget är mellan 5-6 mnkr.

Ska kolla in Läggesta!

• Laddar…
  11. A
    Medlem · 167 inlägg
    Höhöhö =)

12. O
    Medlem · 49 inlägg
    Hur definierar du by? Här brukar en variant vara att det blir samhälle om det finns en mataffär och skola/förskola. Finns inte det på orten är det en by. Allt från 0 till några hundra invånare beroende på... Är det ett sånt ställe du tänker på? Eller är det förort/samhälle?

• Laddar…
  13. A
    Medlem · 167 inlägg
    Bra poäng, då antar jag att jag menar samhälle, enligt ovanstående definition!

14. Huddingebo
    Medlem · 1 436 inlägg
    Kan slå ett slag för roslagskusten och Värmdö. Har varit MYCKET i de områdena och övervägt många gånger att flytta dit men insett att det blir tufft för mig med min utbildning/bakgrund att hitta jobb där.
    Annars hade vi vart på väg nu. Men framöver lutar det ditåt.

Förstår också vad du menar med lugn och utan stök...
    Glada barn som leker och, gapar och lever om ingår inte i "stök".
    Är också trött på bilister som "äger gatan", inte visar hänsyn, polishelikoptrar som far runt på kvällar och nätter, halvstökiga skolor m.m. m.m.
    Sthlm är inte idag som när jag växte upp.

15. L
    Medlem · 1 285 inlägg
    Hej,
    Björnlunda, Gnesta fyller nog de flesta kraven.
    8mil fån Sthlm, 1mil till Gnesta & pendeltåg. Världens bästa ICA-handlare (Jarbells, en riktig lanthandel där man köper allt från hushållsost till smidd spik).
    Skola F-6, sen blir det Gnesta.
    Själv bor jag ytterligare 1 mil ut på landet utanför Björnlunda/Gnesta.