Har vattenpass från hultafors MPL(litet), TVP 20cm, 120cm samt 180cm sen har jag ett rejält gammalt 60cm pass som jag funderar på att byta ut, vad ska jag köpa? Vad är bäst?

Vad är det för fel på det gamla?

Mitax är ganska bra.

Upplever att libellerna inte är lika snabba/reaktiva på det gamla passet mot dom nyare jag har.

Pv60 passet såg ju fint ut(y)

T trojlee skrev:
Upplever att libellerna inte är lika snabba/reaktiva på det gamla passet mot dom nyare jag har.

Pv60 passet såg ju fint ut(y)
Ser fint ut ja, men det är ju inte särskilt känsligt.
10mm/meter är väl inte så bra.

MST 75! Men det är klart, det är lite längre. Man blir bara besviken när det skall betalas samt när man ser allt som är snett sen tidigare.

Redigerat:
Peter2400 Peter2400 skrev:
Där har du ett bra pass.
Har även funderat på ett digitalt pass, ska vara lika känsligt som MST men är billigare och har fler användningsområden.
[länk]
För all del, det ser trevligt ut, men hur länge håller batterierna? MST75 är ALLTID redo! :)

Jag har ett digitalt vattenpass, men inget slår den snabba och intiutiva återkopplingen en gammal hederlig libell ger.
Det digitala passet är bra för att mäta lutningen eller då man vill ha en viss lutning på något.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Exakt. När man står där och bygger vill man bara ha ett tillförlitligt vattenpass och för min del kör jag med gamla bra Hultaforspass HVP 60 & 120. Man ser omedelbart om det är i lod, och kan till och med bestämma om man vill ha en pytteliten lutning typ på altaner. Exakta och lättanvända. Funderat på att skaffa en längre stege av god kvalitet men inte sett behovet ännu om man har en lång rätskiva att lägga passet mot.

Det viktigaste är att passet innehåller svenskt rakvatten av god kvalitet.

Köpte ett Stabila med lyse. Riktigt trevligt när man är hemma byggare och jobba sent.

3st libeller uppskattar jag. Då slipper man vända det när man skall mäta stående saker. För man får alltid sidan utan libell där man ser som bäst.

Jag hittade ett Stabila 120 cm pass i dyn under min brygga som måste ha legat där i över 20 år. Även om färgen är något skamfilad så fungerar det utmärkt. Kontrollerat mot ett nytt pass. Så Stabila kan rekommenderas.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.