Byggahus.se

Bäst material täcka fönster

1. T
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Vi värmer idag vårt hus med bergvärme men i händelse av kris mitt i vintern är vår plan att värma delar av huset med en täljstenskamin som står placerad i vardagsrummet på bottenvåningen. Problemet är att vardagsrummet har stora köldbryggor i form av ett antal stora fönster. Krisplanen är därför att täcka fönstren med någon form av byggskivor. Fördelen med att ha sådana skivor förberedda skulle också vara att snabbt kunna täcka upp krossade fönster i händelse av t ex inbrott. Nu undrar jag vilken byggskiva som egentligen skulle vara mest ändamålsenlig för detta. Prioriteringen borde bli en avvägning mellan pris och isolerförmåga. Är det någon avgörande skillnad mellan spånskivor, plywood och OSB (i samma tjocklek) när det kommer till isolerförmåga?

2. Bästa svaret

Ingenjören
    Medlem · Nivå 7
    Ingen av typerna har någon isolerförmåga att tala om... Spånskiva fungerar dock dåligt när det regnar på den...

Jag föreslår att du väljer plywood och kompletterar med en cellplastskiva mellan fönstret och skivan om du vill minska värmeförlusterna genom fönsterna. (Är det moderna 3-glasrutor är dock värmeförlusterna inte så stora)
    Pratar vi om glaspartier från golv till tak eller normala fönsterstorlekar?

• Laddar…
  3. T
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar! Det är treglasrutor, lite högre än normalstorlek - från ca knähöjd till strax under tak. Plywood med cellplast låter bra! Men värmeförlusterna kanske inte är så stora att det är värt besväret, givet att rutorna är hela?

4. Ingenjören
    Medlem · Nivå 7
    Troligen bättre att satsa på att ha större vedlager hemma...

• Laddar…
  5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    Skulle det på något sätt bli ett problem med att just dom fönstren (även om det låter osannolikt då dom säkert redan är väldigt bra isolerade) eller om du vill förbereda för det skulle jag gå på att ordna det med textilier. Det är väl beprövat och gör skillnad, särskillt vid dragiga fönster.

Givetvis krävs det tjocka lager, täcken är utmärkta men 2 lager grova gardiner är också en förbättring jämfört med en plyfa.

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar! Byggskivor var nog ingen bra idé alltså :giggle:

7. A
    Anonym
    Wellpapp fungerar också väldigt bra. Det är lätt att sätta upp och isolerar relativt bra.

• Laddar…
    • Svara
  8. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Kanske någon typ av folietäckt skiva som reflekterar och stänger stor del av värmen inne ? Men egentligen är icke-problem om du inte bor 10 mil ut i ingenmansland och brukar ha lååånga strömavbrott ?

• Laddar…