Byggahus.se

bärlina på ovansidan?

  1. D
    Medlem Nivå 7
    Vid en eventuell påbyggnad av kåken så inser jag att mellanbjälklaget är för klent som det är idag, 3x5 tum cc100 med en invändig spännvidd på 6,2m. På den ena halvan är det nog ok för där finns det en innervägg ug halvvägs, men i vardagsrummet (6,2x3,6m) blir det problem. En extra bärlina tvärs genom vardagsrummet känns sådär men är det möjligt att lägga den på ovansidan? Då tänkte jag först förstärka bjälklaget med 2x5 tum så att det blir cc50 och sen lägga en rejäl limträbalk tvärs reglarna och fästa dessa med vinkeljärn. Det blir begränsningar på ovansidan eftersom man i princip måste ha en innervägg där limträbalken sticker upp, men frågan är bara om det är en rimlig lösning eller om jag är ute och cyklar?
     
  2. I
    Anonym
    Om du räknar med att bärlinan ska ta hela lasten, spelar det ingen roll ur statisk/konstruktiv synpunkt om den ligger ovanpå eller bär på undersidan. Enda skillnaden med en bärlina ovanpå är att du får hänga upp bjälklaget till den.

    Då har du två möjligheter. Antingen hänger du med BMF byggbeslag avsedda för korsande bjälkar p.b.s. om bärlinan, resp. bjälken. Då blir belastningen centriskt fördelad på bärlinan och risken för kantring undviks. Eller så borrar du en helgängad stång genom bärlinan och bjälken i korsningspunkten (med tryckfördelande bricka och muttrar p.b.s.) och får en liten försvagning i bärlinan och bjälken (nästintill försumbar) och fortfarande centrisk last på bärlinan.

    Du kan givetvis oxå försöka med enkla vinklar p.b.s. om bärlinan ner till bjälken som korsar, men får då utdragskrafter i skruven på bjälken och avskärande krafter i skruven som sitter fast på sidan av bärlinan. Det är inte samma som om du använder BMF-beslagen, som har bättre fördelning på fästpunkterna och bara avskärande krafter på fästpunkterna i både bjälken och bärlinan.
    __________________
    Byggaren
     
  3. I
    Anonym
    Varför inte stämpa upp bjälklaget provisoriskt p.b.s om det tänkta läget för bärlinan och låta den gå ända ner till underkant bjälkar (som du får såga av och ansluta med vinklar el. balkskor till bärlinan)? Då kanske slipper du hoppa över bärlinan på våningen ovanpå i dörrhålen. Man kan t.o.m. tänka sig att göra ett hål i ytterväggen och skjuta in en IPE eller HEA-profil genom det som bärlina och låta bjälkarna ligga på ovansida undre flänsen. Då slipper du troligen ha något som sticker upp alls.
    ___________________
    Byggaren
     
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Är det verkligen så??
    Om hålet skulle ligga horisontellt i mitten av bjälken så skulle jag vara 100% med på resonemanget, men ett lodrätt hål tar ju trots allt mycket av arean där tvärkrafterna i materialet är höga ...

    Jag skulle aldrig våga göra det om inte en erfaren konstruktör säger det, som du iofs väl är... ;)

    Du får gärna utveckla lite. Jag har all respekt för dig och dina kunskaper, du ger en massa riktigt goda och underbyggda råd hela tiden här.

    Däremot tycker jag byggbeslagen borde fungera finfint, och kostnaden borde vara rätt försumbar i sammanhanget.
     
  5. D
    Medlem Nivå 7
    Tack för svaren, men jag måste suga lite på dom innan jag kan kommentera dom.

    Några tillägg varför jag undrar som jag gör. I min tråd om mansardtak http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/81119-mansardtak-med-balkar-och-stolpar.html framgår det att jag har två nivåer i huset och detta är på den övre nivån där jag absolut inte vill förlora takhöjd, mao inget extra bjälklag. Jag vill förstärka det som finns så att det går att använda (inget badrum kommer finnas där). Ett annat skäl är att taket i undervåningen är spikat direkt mot dagens bjälklag och att byta ut bjälklaget innebär i princip att ta upp hela jäkla taket i undervåningen, inte så kul :(
     
  6. I
    Anonym

    Om du borrar ett hål vägrätt mitt i neutrala lagret (lagret där drag i underkanten går mot noll och vidare till tryck i överkanten) inverkar inte håltagningen alls vid rimlig dimension, förutsatt att håltagningen inte sker intill upplag där skjuvkrafter och tvärkrafter är störst.

    Vid borrning lodrätt minskar bredden med hålets diameter, men eftersom formeln för böjmotståndet är bredden x höjden i kvadrat genom åtta, så inverkar inte minskningen av bredden mycket på det. Är bjälken (som i det här fallet) 7,5 x 12,5 cm och du borrar fi tio, får du en minskning med: 6,5 x 12,5/8 att jämföra med 7,5 x 12,5/8, som ger 127 resp. 146 kubikcentimeter på Wx. Dvs. 13% mindre böjstyvhet. Men då att märka att bjälken blir kortare i spv. genom detta mittstöd till bärlinan och eftersom den inte finns ännu kan h*n lägga till en centimeter på bredden och därmed få en lika stark bärlina som utan borrat hål.

    Och nej. Tvärkrafterna är inte höga mitt i fält (eller nära det). Däremot vid upplagen. Däremot är momentet högst mitt i fält på bjälkarna om de är 2-sidigt upplagda och drag- och tryckkrafterna därav maximala. Att hänga upp bjälkarna till en bärlina (eller stödja dem undertill) får oxå till följd att där existerar en tvärkraft, men den blir bara hälften så stor som tvärkraften vid ytterändarna är idag. Därför inget som försämrar hållfastheten. Det räcker ju med bult M6 eller max M8 för att hänga upp bjälkarna till bärlinan. Stålet tål det. Det enda som måste beaktas är att det blir ordentlig tryckspridning runt bulten mot virket så att det inte blir genomstansning. Det klarar man elegant med en tjock fyrkantsbricka av större storlek.
    _______________
    Byggaren
     
  7. A
    Medlem · Nivå 9
    Jag tror nog att det är bredden x höjden i kvadrat genom sex!

    Fingret slant nog lite!!
     
  8. D
    Medlem Nivå 7
    Så, nu har jag funderat lite. Jag var lite trött igårkväll efter 2h beachvolley spel... :)

    Ang BMF, som var ett nytt ord för mig, så kom jag fram till efter lite googlande att det bara är ett produktmärke, Simpson Strong Tie, stämmer det?

    Och sen känner jag mig lite trög när det gäller p.b.s.??? Jag fattar nog i princip hur du tänker men vad står det för?

    Beslag känns som en lättare lösning men en stång rakt igenom känns mer robust är min uppfattning, men en konstruktör får väl ha sista ordet anatar jag.

    Om man ska skjuta in en HEA balk så att reglarna vilar på undre flänsen så måste reglarna lossas från undertaket och sågas ur så att flänsen kommer in mellan regel och tak, inte helt lätt, men kanske snyggaste lösningen. En lättare lösning är att såga igenom halva regel för en limträbalk. Då kanske t.ex. en 90x270 bara skulle sticka upp 10-15 cm (vilket iof är illa nog och man blir tvungen att ha en vägg där balken sticker upp, men det är iof inte helt omöjligt snarare nästan troligt).

    En annan lösning, men som bygger lite grann är kanske att ta limträbalkar mellan de befintliga balkarna (som man får bygga på så att de får samma höjd). Enligt Moelven Törebodas beräkningsprogram skulle 66x315 räcka, t.o.m. om de ligger cc100, kanske skulle 90x270 då räcka vilket endast skulle bygga drygt en dm över befintligt bjälklag.
     
  9. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    PBS=På båda sidorna?
     
  10. D
    Medlem Nivå 7
    såklart, jag fattade det utan att fatta, fattar ni?
     
  11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nej nej, "på bägge sidor" förståss ... :D
     
  12. D
    Medlem Nivå 7
    Nu blir jag förvirrad igen, ska det vara båda eller bägge. Måste det vara så här krångligt ;)
     
  13. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Kör båda varianterna så är du säker. :D
     
  14. I
    Anonym
    6 ska det givetvis vara. Hämtade 8:an från qxL2/8 i hastigheten.

    BMF är ett fabrikantmärke för byggbeslag som innehas av inte obekanta Gunnebo Bruks AB.

    p.b.s. = på båda sidorna, givetvis.
    _____________________
    Byggaren
     
  15. I
    Anonym

    Oh nej då. Du stämpar upp provisoriskt p.b.s om blivande bärlina. Bryter dig ner i golvet uppeifrån och sågar av bjälkarna centriskt + halva livtjockleken (och kanske någon mm ytterligare) på varje sida om den. Sen tar du en Feinmeister och sågar ur bjälkarna i uk. för flänsarna. Lite pilljobb, men du behöver överhuvudtaget inte röra taket under och kommer ner i höjd med golvets översida med rätt HEA- eller event. HEB-balk.

    Betr. Feinmeister så finns det nu ett konkurrerande och billigare fabrikat (Bosch?) som är alternativet. Båda är ett verktyg som sågar med en fram- och återgående rörelse i sidled.

    Att stoppa in limträbalkar mellan bef. bjälkar, innebär att du får bryta upp hela golvet på öv. för att få dit dem (såvida golvet är lagt, så klart).


    Tillägg:
    Om du sågar av bjälkarna och dessa fungerar som dragband i samband med takstolen får du dra en stång genom livet på järnprofilen och dra samman ändarna på något vis. Annars kalvar ytterväggarna utåt för dig.
    ___________________
    Byggaren

    P.S.
    uk. = underkant
    öv. = övervåningen
    D.S.