Byggahus.se

Bärlina på fjällpanel

1. T
    Medlem · Bankeryd · 15 inlägg

Tjernström

Medlem
    Vi ska bygga en altan och ska sätta upp en bärlina på huset. Huset har fjällpanel och jag behöver råd hur vi ska göra.
    Jag funderar så här.

1. Antingen gör jag kilar där bärlinan ska fästas. Hur hittar jag rätt vinkel? Hur klyver jag brädan rätt?

2. Jag tar bort nedersta panelbrädan och fäster bärlinan där. Risk för att fukt tränger sig in?

Råd och tips tas tacksamt emot.

Johan

2. H
    Medlem · Dalarna · 1 924 inlägg

HSP

Medlem
    Lägg en lika fjällpanelbräda med insidan utåt och upp och ner utan på den befintliga, då blir det en lodrätt yta. Jag gjorde så en gång, var en enkel lösning.

3. T

Tjernström

Medlem
    Det låter som en väldigt smidig lösning

4. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 053 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Jag hade fäst den i stommen så att konstruktionen blir oberoende av panelen. Sätt ett droppbleck som går upp under nedersta panelbrädan (denna lossas för att få dit blecket) så hamnar vattnet där det ska.

Om du väljer att ha panelen kvar så se till att träffa regelverket bakom med infästningarna så att inte allt hänger i panelens spik.

5. T

Tjernström

Medlem
    Tack för input.
    Jag tror jag kör på upp och nervända panelbrädor. Jag har markerat var stommen går och ser till att pricka den när jag fäster bärlinan.

6. Alice_Farsa
    Medlem · 5 inlägg

Alice_Farsa

Medlem
    Fick du löst det? Hur gjorde du i slutändan? Står själv inför ett omfattande altanbygge där vägg består av fjällpanel. Har varit inne på tre alternativ: !) Dra gängstänger igenom grunden för att förankra regeln. 2) Vända en panelbräda och dra regeln i väggen (förutsatt att man vet var stommen och ytterreglar går) . 3) Dra in betongplugg + sktuv (typ fischer som är gjorda för hålbetong). Förslag? Om det är så att du dokumenterade förloppet tar jag mer än gärna del av det (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.