Byggahus.se

Bärlina mot ojämn stenhusgrund

1. P
    Medlem · 38 inlägg

Pangkaka

Medlem
    Min husgrund är av stenblock staplade på varandra(granit bergis, osäker, hårt är det).
    Väggen är således ganska ojämn - nu funderar jag på hur jag ska fästa bärlinan (11 meter) mot den.

Lägger jag en rak bärlina längs hela väggen (röd linje i bilden), så kommer en del partier inte ligga dikt an mot väggen, spelar det någon roll? Eller rekommenderas det att jag choppar upp bärlinan i mindre partier och sätter i vinkel så att det blir lite bättre? (Gröna linjen i bilden som exempel).

Det kantiga stengrundsstrecket är lite överdrivet - så farligt är det inte.
    Tänkte fästa med expanderbult eller kemankare (vilket sätt är bäst?). Spelar det någon större roll om en sådan "hänger i luften" fram till bärlinan? Jag kan ju alltid dra in många om jag vill. Har funderat att ha en plintrad en halvmeter från väggen istället men vill helst slippa det.

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 346 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Är det seten och väldigt ojämnt så skulle jag satt en plintrad istället tror jag. 11 meter - då borde du klara dig på 4-5 plintar, så om marken inte är väldigt jävlig så borde det vara mkt smidigare.

Men annars torde rak eller sne bärlina i sig inte spela så stor roll, det viktiga är ju antalet fästpunkter och hur du sen lägger altanens reglar mot den så lasten fördelas jämt.

/K

• Laddar…
  3. B
    Husägare · Västmanland · 320 inlägg

basseman

Husägare
    Går det att sätta vinkeljärn/konsol under bärlinan för att bära upp bärlinan? På så sätt kan bärlinan ha olika avsånd till grunden.
    Jag har en jämn källarvägg men jag har satt en plintrad utanför väggen. Detta pga jag vill undvika krafter från bultarna i väggen och risk för sprickbildning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.