Hej,
Ska bygga ett uterum på befintlig betongaltan. Huset är från 50-talet och med tegelfasad i håltegel. Tänkte fästa bärlinan i fasaden men är lite osäker på vad som är bäst. Som jag förstår så tåler inte tegelfasad så mycket men frågan är hur mycket? Kommer ha två reglar i vardera ände som bärlinan vilar på också och linan är en 45*170 med cirka 5 meter. Tegreglarna är 7 st 45*145 och kommer vara ca 3 m och ovanpå det ett kanalplasttak. Bor i södra Skåne så någon snö blir det inte. Tänkte mig att jag skippar kemankare och kör fasadplugg. Vad säger experterna?
Ska bygga ett uterum på befintlig betongaltan. Huset är från 50-talet och med tegelfasad i håltegel. Tänkte fästa bärlinan i fasaden men är lite osäker på vad som är bäst. Som jag förstår så tåler inte tegelfasad så mycket men frågan är hur mycket? Kommer ha två reglar i vardera ände som bärlinan vilar på också och linan är en 45*170 med cirka 5 meter. Tegreglarna är 7 st 45*145 och kommer vara ca 3 m och ovanpå det ett kanalplasttak. Bor i södra Skåne så någon snö blir det inte. Tänkte mig att jag skippar kemankare och kör fasadplugg. Vad säger experterna?
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Hej, det är inga som helst problem.
Du bör/ska använda ankarmassa. Är det håltegel glöm ej använda nätplugg. Sätt på c/c600. Ej i fog.
Du bör/ska använda ankarmassa. Är det håltegel glöm ej använda nätplugg. Sätt på c/c600. Ej i fog.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 008 inlägg
Bättre att du skruvar med långa skruv in i stommen. Eller sätter fler stolpar.
Spelar ingen roll om fäster skruvar i teglet med ankarmassa när fasadteglet är fäst i stommen men galvad 5 tums spik.
Spelar ingen roll om fäster skruvar i teglet med ankarmassa när fasadteglet är fäst i stommen men galvad 5 tums spik.
Dragkraften på ett uterumstak är såpass liten att den skulle dra omkull hela muren är i stort sätt obefintlig.S sinuslinus skrev:
Har du dessutom gavelväggar och när du väll skruvat TRP:n kommer trycket i stort sätt bara vara neråt.
Har byggt och monterat många tunga saker i fasadtegel till kunder genom åren efter diverse ritningar från konstruktörer. T.o.m balkonger.
Stort tack för dina svar. Du förordar ankarmassa och gängstav då? Så fasadplugg är inte tillräckligt?B Bläcktudan skrev:Dragkraften på ett uterumstak är såpass liten att den skulle dra omkull hela muren är i stort sätt obefintlig.
Har du dessutom gavelväggar och när du väll skruvat TRP:n kommer trycket i stort sätt bara vara neråt.
Har byggt och monterat många tunga saker i fasadtegel till kunder genom åren efter diverse ritningar från konstruktörer. T.o.m balkonger.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
179 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden