Byggahus.se
Hej
Har svårt att hitta instruktioner för hur man bygger tralldäck i direkt markhöjd. Har tidigare bara byggt på ca 1m över mark men i nya huset har jag ca 10cm att spela med till tröskeln på uterummet.

Ska jag gräva rännor i rutnät för bärlinorna och stödreglar eller hur gör jag?

Ska jag då gräva ner plintar eller räcker det med hål med paddat grus eller padda grus i ”rännor”?
261326B2-7326-46C4-929C-70DEB6E88D64.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skippa bärlinorna, de behövs inte i det här fallet. Lägg bjälkar på plattor. Om avståndet mellan plattorna inte är större än ca 1,3 m kan du använda 45x95 reglar.

Mest inne på att gräva ut ca 50cm hål, fylla med makadam och lägga betongplattor på det som reglarna kan vila på. Men vill nog upp lite i dimension för att slippa ha så många stödpunkter. Stenen på nuvarande ska bort ändå så får lite mer höjd gratis då. Typ gå upp till120 alt 145

Ett tipps är att gå upp till 145 reglar då dessa är NTR A klassade, dvs impregnerade för att klara att vara i kontakt med marken utan att ruttna. AB klassat skall inte vara i kontakt med marken.

Håller med helt och hållet. NTR/A klassning är viktig. Gärna också hållfasthetsklass C 24.

Ok. Blir lite mer grävande men låter som det kan vara värt det.

Funderar på om jag ska bygga enligt denna modell
5D26F75F-F38C-4CD3-82A0-A917F4ABA06C.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller den mer klassiska med bärlina och sen upplag ovanpå för att fästa trallen i. Altanen blir 4.8 djup och 6.7 lång (längst med huset) blir rätt mkt 145 om jag ska gå på byggmax modellen. Huset är i L form så tänker ha trallen på 4.8 ledden så att säga.

Kanske en dum fråga, varför ändra från marksten till trall? Du har ju redan fint underlag om inte bilden är missvisande kan du bara lyxa till det med nya plattor?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske en dum fråga, varför ändra från marksten till trall? Du har ju redan fint underlag om inte bilden är missvisande kan du bara lyxa till det med nya plattor?
Hatar sten, drar bara in massa bös under fötterna. + just denna stenläggning kan få vem som att bli sjösjuk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.