Byggahus.se
Har hyrt kärra för att imorgon åka till Byggmax och köpa matrial till min tegeltaktakrenovering. Men nu när jag sitter och skriver inköpslista så märker jag att dimensionen på deras bärläkt är 23*36mm! Rekomendationen är ju minst 25*38mm om jag fattat det rätt, vilket jag också trodde att dom hade men icke då. Det är ju inte många mm som skiljer men blev nu osäker på hur jag ska göra. Lite snabba råd vore superbra så jag vet om jag ska ställa in resan imorgon eller inte

Jag TROR absolut att det fungerar lika bra med 23x36 som med 25x38. Kan även rekomendera dig att även använda bärläkt som ströläkt, de är lite stabilare och kostar bara 10 öre mer per löpmeter.

Jag drar iväg på torsdag istället så får jag fundera lite tills dess. Tycker väl också att de mm inte skulle göra någon skillnad men man undrar ju varför Byggmax kör med en så udda dimension.

Mikael_L
Jag tror också dessa millimetrar spelar ungefär noll roll.
Tegelpannor är väl lättare än betongpannor? Och 25x38 funkar till betongpannor med, eller hur.

Anledningen är möjligen att deras ströläkt är dimensionshyvlad på alla sidar, därav lite mindre i dim.

Ok det låter ju som det skulle funka med andra ord. Men eftersom jag är av den veliga typen som har svårt att bestämma sig, och ständigt vänder och vrider på saker och ting utan att kunna ta något beslut så funderar jag nu på om jag kanske ska gå upp på bredare bärläkt, då den som ligger där idag är 25*50. Men hur är det med bredden på läkten igentligen, har den någon inverkan på hur mycket tryck men kan belasta pannorna med eller är det bara tjockleken på läkten som avgör det?. Och använder man bredare bärläkt bara för att man ska ha mer planka att skruva i när man lägger plåttak?

Tomas J skrev:
Och använder man bredare bärläkt bara för att man ska ha mer planka att skruva i när man lägger plåttak?
Förmodligen, jag har lagt ett mindre plåttak med den "vanliga" läkten och det var ett väldigt mätande och noggrant siktande med skruvarna.

En variant om man är osäker på om dimensionen på bärläkten är i klenaste laget är ju att lägga ströläkten lite tätare än vanligt.

Ja, nu är jag ägare till 528m 23*36 så nu finns ingen återvändo. Jag gjorde som du tipsade om duell, och kör den även som ströläkt.

Sen så mätte jag avståndet mellan takstolarna och de visade sig att de inte var så noga 1913... Det var 1200 c/c på några och 1000 och 900 på några, så det var lite varierat. Enligt Moniers beskrivning ska man ju lägga en ströläkt mellan takstolarna så det blir 600c/c men jag kör nog två mellan de takstolar som hade 1200c/c och sen en mellan de övriga. Då blir max ströläktavsånd 500c/c och då ligger de ju lite tätare än vad som föreskrivs, så då borde det väl funka hoppas jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.