Byggahus.se

Bärighet i virke

1. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem
    Hej jag undrar om det fins någon tabbel på vad t,e.x en 145*45 regel klarar, vid byggen cc 60, har tänkt göra ett golv och undrar vilken dimison jag ska ha,

2. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem

Re: Bärighet i virke

Detta är en hel vetenskap. Val av regel beror på typ av trä, antal kvistar, bostad/kontor, hur mycket svikt man kan acceptera, etc...

Som tur är så finns det en översiktsdimensionering hos.
    http://www.traguiden.se/
    Logga in och kolla under projektering.
    Man kan också läs och lära sig mycket om trä i allmänhet.
    Lycka Till.
    /CC

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem

oj oj det verkar klurigt?

4. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

För mig också, men man kan ju sticka ut hakan ;)
    Om Du har två fasta punkter med cc600 mellan, och ställer en regel/råplan 145x45 på högkant där över, så tror jag att du kan lasta på 1 ton på regeln, utan att den knäcks.
    Kanske någon vill öka på lite :)

5. Ingenjören
    Medlem · 733 inlägg

Tala om vilken spännvidd du ska ha så finns det nog någon här som snabbt svarar på vilken virkesdimension du behöver!

/Ingenjören

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem

Spännvidden vet jag ej. ville bara kolla allmant. men säg att det är 5m 4m 3m 2m?

7. E
    Medlem · Stockholm · 2 357 inlägg

Eld

Medlem

Det är ju inte brotthålfastheten som man dimensionerar mot utan det handlar om hur mycket utböjning man tillåter. Man vill ju inte att ett golv ska svikta så mycket och innan man belastat en regel så att den går av så har man ju en halfpipe i rummet.

8. E
    Medlem · Blekinge · 468 inlägg

elof

Medlem

Om vi säger att vi har en utbredd last över balken så ser formeln för utböjning ut enligt följande:

5 * Q * L³
    f =     ___________

384 * E * I

f = utböjningen (m)

Q = Den utbredda lasten ( N/m )

L = Balkens längd ( mm )

E = Elasticitetsmodulen för materialet ( N/mm² ) = 7,0 * 10³ för K12 konstruktionsvirke

I = Yttröghetsmotståndet (mm^4)  = ( Bredden * Höjden ³ ) / 12

Något i den stilen har jag för mig, glasklart eller hur? :D

(Formel och värden är tagna ur mitt teflonbelagda huvud så satsa inte hela huset på att det stämmer ;))

• Laddar…
  9. Ingenjören
    Medlem · 733 inlägg

Formeln för utböjning av utbredd last skall vara:
                     4
         5 x q x L
    f = ------------
         384 x E x I

E = 5,2 N/mm[sup]2[/sup] för K12, lasttyp A, klimatklass 0
    Utböjningen bör inte vara större än L/300 för total last (L/500 för enbart variabel last)

Dessutom brukar man se till att utböjningen av en punktlast på 100kg (P = 1kN) är mindre än 1,5mm för att undvika att bjälklaget upplevs svajigt.

3
        P x L
    f = ------------
       48 x E x I

Dessa formler fungerar vid större spännvidder då nedböjningen i regel är avgörande.
    De säger dock inget om hållfastheten som måste kollas separat (Moment-, tvärkraftskapacitet, upplag, infästningar mm mm beroende på konstruktion.
    Värdena på E varierar också med virkets hållfasthetsklass, klimatklass och lasttyp. E=5,2N/mm[sup]2[/sup] gäller för lasttyp A, K12 och klimatklass 0 eller 1 alltså vanligt konstruktionsvirke klass K12, inomhusmiljö och bostadslast (bunden lastdel).

/Ingenjören

10. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem

Oj oj, jag som bara ville veta vilka dimisoner man brukar använda vid olika byggen? säg att jag köper virket på byggmax, ska ha ett bärande golv, och längden ska var 5m 4m 3m 2m 1m?

Vad ska man ta då?

11. E
    Medlem · Blekinge · 468 inlägg

elof

Medlem

2 x 6" brukar jag ha i bjälklag, har funkat finfint hittills iaf ::)

Vid små spv kan du kanske gå ner i dimension, men det är mkt enklare att köra samma dimension genomgående.

12. S
    Medlem · 48 inlägg

Stefan_E

Medlem

Man räknar nedböjningen för varje lasttyp för sig och adderar de olika nedböjningarna. För ett golvbjälklag i ett bostadshus finns normalt 3 lasttyper P=egentyngd, A=nyttig bunden last, B=nyttig fri last. E-modulen varierar med lasttypen.

Vid sviktberäkning får man tillgodoräkna sig samverkan med golvspånskiva om den är skruv- eller spiklimmad till golvbjälkarna. Vid beräkning av nedböjningen brukar man inte tillgodoräkna sig samverkan. Även lastfördelning i sidled kan man tillgodoräkna sig vid sviktberäkningen.

Exempel
    Golvbjälke 45*220, K24, centrumavstånd 60cm, bostadshus inomhus, normal egentyngd, upplagd på två stöd i ändarna. 22mm golvspånskiva. Ingen vippning. Ingen håltagning i balken. Skjuvdeformationer beaktas inte.

Skruvad golvspånskiva. Ingen lastfördelning i sidled. Max spännvidd 3,1m. Svikt avgörande för spännvidden.

Skruvad golvspånskiva. Lastfördelning i sidled (spånskivan). Max spännvidd 3,3m. Svikt avgörande för spännvidden.

Skruvlimmad golvspånskiva. Ingen lastfördelning i sidled. Max spännvidd 3,8m. Svikt avgörande för spännvidden.

Skruvlimmad golvspånskiva. Lastfördelning i sidled (spånskivan). Max spännvidd 3,9m. Nedböjning avgörande för spännvidden (permanent skada, max nedböjning L/300 eller max 20mm).

13. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem

det verkar klurigt detta. jag har tänk att bygga ut ca 3,5m och det ska vara övervåning oxå, hadde tänkt ta 145*45 eller 170*45 räcker det eller? det blir inga bärande väggar på 3.5m?

14. T
    Medlem · Jönköping · 2 inlägg

thorstis

Medlem
    Hej! Jag fortsätter här.
    Jag har ett projekt där jag har tänkt att fästa en 45x195 regel som är 5 meter i båda ändarna. Hur mycket kan jag då belasta på regelns mitt?
    /Anton

15. A
    Medlem · Blekinge · 9 015 inlägg

andersmc

Medlem
    Det behövs mer information för att kunna besvara frågan?
    Belasta tills vadå händer? Regeln knäcks, böjs till en viss gräns, får permanenta skador? Vad är regeln gjord av? Klassning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.