Byggahus.se

Bärighet altan spa bad.

332 läst  4 svar

1. Nickeg
    Medlem Nivå 2
    hej har ett litet problem. Byggde altan i våras. Tänkte jag skulle ha spabadet på ett annat ställe. Nu har jag beslutat mig att det ska stå på altanen.

Altanen är fäst i bakkant i teglet med Expander och fasadplugg. Sedan sitter det 45x145 bärlinor cc60. Det är ca 2 m från vägg ut till första raden med stolpar. Det är 95x95 stolpar. Det är ungefär 2 m mellan stolparna på längden och 1,8 m på bredden. Sitter även 45x145 tvärgående bärlina längst med två stolp rader. Stolparna står på färdiga plintar men jag lyfte upp dom lite (som man ska) tänkte nu hur mycket måste jag förstärcka? Hur ska jag göra?

Jag har inte ställt bärlinorna i stolparna som kanske varit bra nu.... dom är skruvade i sidan av stolpen

Tänkte slå in kilar under stolparna med tjärpapp istället så att den inte hänger på franska träskruvarna bara. Sedan tänkte jag sätta bärlinor cc 30 där spabadet ska stå.

Det jag är mest orolig för är bärlinan in mot väggen som sagt den sitter med expandera och fasadplugg finns det nån mer sätt att stärka upp? Har dränerat längst in mot huset och byggt mur under så det borde bra att inte behöva sätta plintar längst in. Har även tänkt på stt sänka ner det och bygga ställning under altanen men där har jag förråd så vore bra om det gick att stärka upp så jag inte behöver ha spabadet i förrådet.

Spabadet väger ca 400
    Vatten ca 1400
    Personer ca 400
    Totalt 2200 kg
    Ca 220kg/m2

Tacksam för alla svararen bifogar lite bilder.

Redigerat 2 sep 14:13
  2. J
    Medlem · Nivå 22
    Fasadteglet är inte lämpat för tyngre infästningar. Växtstöd och liknande är OK, men inte en altan. Antingen infästning i källarväggen eller separata plintar. Skruvinfästning från sidan av bärlinor till stolpar är heller inte optimal. Jag skulle ställa en regel under bärlinan intill varje stolpe och skruva den i stolpen. Dimensionen 45x145 till bärlinor med c/c avstånd 2 m och stolpavstånd 1,8 m leder till för höga tvärkrafter på bärlinorna (de kan gå sönder). Om du inte vill byta ut dem kan du dubblera dem. Man ska helst välja kraftigare dimensioner till bärlinor. Spabadets egenvikt är inte dramatiskt högre än vad som gäller för normal belastning. Bestäm exakt läge, så kan behovet av ev extra åtgärder bedömas.

3. Nickeg
    Medlem Nivå 2

Yes så är det. Kändes dock jävligt bra när jag byggde den. Tänkt plats på spabadet var då längre ner på tomten. Skulle jag haft de på altanen skulle det helst varit placerad mot vägg i höger hörn. Kanske bättre o placera badet på annan plats ändå. Tycker du jag ska förstärka altanen ändå?

4. J
    Medlem · Nivå 22
    • Laddar…
  5. Nickeg
    Medlem Nivå 2
    Tack för svararen nu har jag att göra :)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka