Byggahus.se
Hej

Har inte tillräcklig bygghöjd för att lägga reglarna ovanpå bärlinorna utan funderar på att använda balkskor för att få ram + bärlina att bara bygga 195 mm i höjd. Hur är det med bärförmågan/hållfastheten för detta? Är det samma dimensioneringstabell som finns här på forummet som gäller för bägge fallen?

• Gilla
nicklas88 och 1 till
  • Laddar…
Det ska det väl vara det samma. Ska själv anv bakskor i bärlinorna.

Det borde ju kunna bli rätt bra med belastning på balkskorna? Vill till att ankarskruvarna håller... Med det finns kanske kraftiga varianter som man kan fästa med franska skruvar?

• Gilla
Lenlil
  • Laddar…
Ja eller genomgående så är man grymt säker :)

Det är inga problem att hänga in reglarna med balkskor så länge det inte finns någon exeptionell last på blälklaget (badtunna eller dyl)
Joppe

Mikael_L
Pongu skrev:
Det borde ju kunna bli rätt bra med belastning på balkskorna? Vill till att ankarskruvarna håller... Med det finns kanske kraftiga varianter som man kan fästa med franska skruvar?
Tja, belastning tvärs skruven, den ska alltså skjuvas av!
Jag tror inte det är någon större risk (om du inte använder biltemas, dom verkar vara av skört stål för jag har vridit av flera st med skruvdragaren, men inget annat fabrikat.)

Men använd gärna fransk skruv, varmgalvat sägs vara mycket bättre i tryckt virke, att elförzinkat fräts sönder...

ankar skruv räcker.!!!!!

mvh
snickar´estwing

• Gilla
Raycan
  • Laddar…
Okej, tack för svaren.

Men hållfastheten med resp utan balksko är likvärdig? Jag har 195x45 som bärlinor och dessa sitter med 2,3 m mellanrum. Jag tänkte ha 145x45 som reglar. Plintarna i en "bärline-rad" sitter med 2.05 m mellanrum. Allt enligt dimensioneringstabellen jag hittat här på forumet. Så hållfasthetsmässigt så skulle det kvitta om jag kör med respektive utan balksko? Det blir ju lite bökigare med balksko (mer material samt en del kapande) men det kanske får bli så ändå.

StaffanH skrev:
Okej, tack för svaren.

Men hållfastheten med resp utan balksko är likvärdig? Jag har 195x45 som bärlinor och dessa sitter med 2,3 m mellanrum. Jag tänkte ha 145x45 som reglar. Plintarna i en "bärline-rad" sitter med 2.05 m mellanrum. Allt enligt dimensioneringstabellen jag hittat här på forumet. Så hållfasthetsmässigt så skulle det kvitta om jag kör med respektive utan balksko? Det blir ju lite bökigare med balksko (mer material samt en del kapande) men det kanske får bli så ändå.
Staffan - Hur har det gått ?
Jag befinner mig i samma situation, fast ungefär en vecka ifrån byggstart. Just nu håller jag på med den sista planeringen innan jag drar igång.
Det lutar åt att jag bygger "ramen" i ett plan och använder balkskor för alla infästningar.
Hur har du fäst balkskorna (fransk träskruv, akarskruv, genomgående, annat) ?
Valde du de mått på bärlinor och reglar du angav här ? Funkade det bra ? Tillräckligt stabilt ?
Vilket trallvirke använde du ? 28 x 120 kanske ?

Tack på förhand !

Ankarskruvar räcker länge, precis som ni skrivit tidigare. Som sagt, undvik dock Biltema & Rustas hehe. All lycka till er!

Så här gjorde jag. Det blev kanonstabilt! När de möttes på mitten drog jag ena regeln med "frallor" och satt en balksko från andra sidan. //Lecke

• bärlina_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Det där ser ju att hålla för det mesta. Jag är nyfiken på vad du Lecce har satt på framkanten av bärlinorna. Jag antar det är något extra skydd för träet där jorden kommer att ligga mot. Är det takpapp eller?

Jo, det är vanlig takpapp. Jag ska lägga singel närmast regeln och tänkte bättra på med lite extra fuktskydd utöver impregneringen. Viktigt dock att göra några hål i underkant på pappen om det skulle leta sig ner vatten. Annars ligger ju regeln och badar istället.....:)

Mvh Lecke

Står själv inför samma problem med låg markhöjd. Läste nånstans att det inte blev lika stabilt att ha bärlina och golvbjälkar i samma plan. Tycker inte det borde va nån större skillnad. Däremot blir det väl en del extra arbete med alla infästningar. Är det ett sämre allternativ att lägga bärlinan delvis i marken och sedan golvbjälkarna över som vanligt? Kräver väl NTR A virke kanske.

Lecce skrev:
Så här gjorde jag. Det blev kanonstabilt! När de möttes på mitten drog jag ena regeln med "frallor" och satt en balksko från andra sidan. //Lecke
Mkt, mkt fint :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.