Hej
Har inte tillräcklig bygghöjd för att lägga reglarna ovanpå bärlinorna utan funderar på att använda balkskor för att få ram + bärlina att bara bygga 195 mm i höjd. Hur är det med bärförmågan/hållfastheten för detta? Är det samma dimensioneringstabell som finns här på forummet som gäller för bägge fallen?
Har inte tillräcklig bygghöjd för att lägga reglarna ovanpå bärlinorna utan funderar på att använda balkskor för att få ram + bärlina att bara bygga 195 mm i höjd. Hur är det med bärförmågan/hållfastheten för detta? Är det samma dimensioneringstabell som finns här på forummet som gäller för bägge fallen?
Tja, belastning tvärs skruven, den ska alltså skjuvas av!Pongu skrev:
Jag tror inte det är någon större risk (om du inte använder biltemas, dom verkar vara av skört stål för jag har vridit av flera st med skruvdragaren, men inget annat fabrikat.)
Men använd gärna fransk skruv, varmgalvat sägs vara mycket bättre i tryckt virke, att elförzinkat fräts sönder...
Okej, tack för svaren.
Men hållfastheten med resp utan balksko är likvärdig? Jag har 195x45 som bärlinor och dessa sitter med 2,3 m mellanrum. Jag tänkte ha 145x45 som reglar. Plintarna i en "bärline-rad" sitter med 2.05 m mellanrum. Allt enligt dimensioneringstabellen jag hittat här på forumet. Så hållfasthetsmässigt så skulle det kvitta om jag kör med respektive utan balksko? Det blir ju lite bökigare med balksko (mer material samt en del kapande) men det kanske får bli så ändå.
Men hållfastheten med resp utan balksko är likvärdig? Jag har 195x45 som bärlinor och dessa sitter med 2,3 m mellanrum. Jag tänkte ha 145x45 som reglar. Plintarna i en "bärline-rad" sitter med 2.05 m mellanrum. Allt enligt dimensioneringstabellen jag hittat här på forumet. Så hållfasthetsmässigt så skulle det kvitta om jag kör med respektive utan balksko? Det blir ju lite bökigare med balksko (mer material samt en del kapande) men det kanske får bli så ändå.
Staffan - Hur har det gått ?StaffanH skrev:Okej, tack för svaren.
Jag befinner mig i samma situation, fast ungefär en vecka ifrån byggstart. Just nu håller jag på med den sista planeringen innan jag drar igång.
Det lutar åt att jag bygger "ramen" i ett plan och använder balkskor för alla infästningar.
Hur har du fäst balkskorna (fransk träskruv, akarskruv, genomgående, annat) ?
Valde du de mått på bärlinor och reglar du angav här ? Funkade det bra ? Tillräckligt stabilt ?
Vilket trallvirke använde du ? 28 x 120 kanske ?
Tack på förhand !
Jo, det är vanlig takpapp. Jag ska lägga singel närmast regeln och tänkte bättra på med lite extra fuktskydd utöver impregneringen. Viktigt dock att göra några hål i underkant på pappen om det skulle leta sig ner vatten. Annars ligger ju regeln och badar istället.....
Mvh Lecke
Mvh Lecke
Står själv inför samma problem med låg markhöjd. Läste nånstans att det inte blev lika stabilt att ha bärlina och golvbjälkar i samma plan. Tycker inte det borde va nån större skillnad. Däremot blir det väl en del extra arbete med alla infästningar. Är det ett sämre allternativ att lägga bärlinan delvis i marken och sedan golvbjälkarna över som vanligt? Kräver väl NTR A virke kanske.