Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Hej,
jag har ett hus från AB Elementhus Mockfjärd. Vad jag har kunnat läsa mig till verkar det vara sk kasetter mellan våningsplanen och det sägs att konstruktionen är självbärande men jag hittar inga konkreta bevis. Skulle vilja ta ner väggen utpekad på bilderna från ytterväggen t.o.m. dörren och undrar om någon enbart med hjälp av fotona kan hjälpa mig ”avgöra” om det är möjligt utan att växla av?
Huset är ca 11x11 m och byggt 1974. 1,5 plan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du måste växla av med en balk och två pelare. Det framgår av lastnedräkningen att lasten på väggen är 920 kp/m, dvs 9 kN/m. Du måste också kontrollera att plattan tål de punktlaster som pelarna representerar.
Tack för svar!
Vilken typ av firma ska jag vända mig till för att få hjälp att kolla plattan, samt att dimensionera balken?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du ska anlita en byggnadskonstruktör. Om du kan hitta en sektionsritning där plattan finns med samt anger det önskade måttet på öppningen, kan du nog få lite mer hjälp här.
A alacs skrev:
Först och främst: grattis till fantastiska ritningar.
Sen, att ersätta bärande väggar i Elementhus har jag skrivit om i ett par trådar tidigare, exempelvis:
https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-baerande-vaegg-mockfjaerdshus.350089/ (inlägg 9) https://www.byggahus.se/forum/threa...nthus-mockfjaerds-pagaende-renovering.311548/ (inlägg 14)
Kortfattat: för att räkna på laster behöver du hjälp av en konstruktör (många byggfirmor har kontakter på den fronten). Hur är huset beskaffat? Är det platta eller källare? Konstruktören kan säkert vägleda dig vad gäller punktbelastning. Förhoppningsvis har du också ritningar över hur källaren/plattan är uppbyggd för att få hjälp med denna bedömning, och slippa att göra egna undersökningar av huset.
Edit: Justus var förstås först på bollen.
tack! Ska kolla dina länkar efter jobbetB bearmaniac skrev:Först och främst: grattis till fantastiska ritningar.
Sen, att ersätta bärande väggar i Elementhus har jag skrivit om i ett par trådar tidigare, exempelvis:
[länk] (inlägg 9) [länk] (inlägg 14)
Kortfattat: för att räkna på laster behöver du hjälp av en konstruktör (många byggfirmor har kontakter på den fronten). Hur är huset beskaffat? Är det platta eller källare? Konstruktören kan säkert vägleda dig vad gäller punktbelastning. Förhoppningsvis har du också ritningar över hur källaren/plattan är uppbyggd för att få hjälp med denna bedömning, och slippa att göra egna undersökningar av huset.
Edit: Justus var förstås först på bollen.![]()
letar efter plattans ritning, men öppningen jag vill göra är ca 3.05 meter inkl borttagen dörröppning.J justusandersson skrev:
det gäller alltså vägg nr 7. Detta är vad jag hittat om plattan. Hjälper det något?J justusandersson skrev:
tack för ditt engagemang.
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bättre än så kan det knappast bli! Med en öppning på 3,05 m blir pelarlasterna 14 kN (ca 1400kg) per pelare. Under väggen finns pålar och ovanpå pålarna en betongbalk så det ska inte vara några problem.
Så vad säger jag till snickarna?J justusandersson skrev:
Jag behöver en limträbalk med dimension xx och 2 pelare (limträ ??) med dimension yy?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja precis! Försök med 90x315 och 90x90.
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Ja