Byggahus.se
Arkitektritning över bottenvåningen i ett hus, markerar väggen som användaren överväger att ta bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husplan med markerat område för vägg som användaren överväger att riva, inklusive måttangivelser.
Skapa konto
Ritning över husets bottenvåning från AB Elementhus Mockfjärd med lastangivelser och mått på väggar.
Skapa konto
Ritning öppnad på ett bord med måttangivelser, avser planlösning av ett 1,5-planshus från AB Elementhus Mockfjärd, inklusive en penna.
Skapa konto
Husritning med markerad vägg för potentiell borttagning, mellan yttervägg och dörr, i ett hus från 1974.
Skapa konto

Hej,

jag har ett hus från AB Elementhus Mockfjärd. Vad jag har kunnat läsa mig till verkar det vara sk kasetter mellan våningsplanen och det sägs att konstruktionen är självbärande men jag hittar inga konkreta bevis. Skulle vilja ta ner väggen utpekad på bilderna från ytterväggen t.o.m. dörren och undrar om någon enbart med hjälp av fotona kan hjälpa mig ”avgöra” om det är möjligt utan att växla av?

Huset är ca 11x11 m och byggt 1974. 1,5 plan.

Du måste växla av med en balk och två pelare. Det framgår av lastnedräkningen att lasten på väggen är 920 kp/m, dvs 9 kN/m. Du måste också kontrollera att plattan tål de punktlaster som pelarna representerar.

Tack för svar!

J justusandersson skrev:
Du måste växla av med en balk och två pelare. Det framgår av lastnedräkningen att lasten på väggen är 920 kp/m, dvs 9 kN/m. Du måste också kontrollera att plattan tål de punktlaster som pelarna representerar.
Vilken typ av firma ska jag vända mig till för att få hjälp att kolla plattan, samt att dimensionera balken?

Du ska anlita en byggnadskonstruktör. Om du kan hitta en sektionsritning där plattan finns med samt anger det önskade måttet på öppningen, kan du nog få lite mer hjälp här.

• Gilla
alacs
  • Laddar…
A alacs skrev:
Tack för svar!

Vilken typ av firma ska jag vända mig till för att få hjälp att kolla plattan, samt att dimensionera balken?

Först och främst: grattis till fantastiska ritningar. :)
Sen, att ersätta bärande väggar i Elementhus har jag skrivit om i ett par trådar tidigare, exempelvis:
https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-baerande-vaegg-mockfjaerdshus.350089/ (inlägg 9) https://www.byggahus.se/forum/threa...nthus-mockfjaerds-pagaende-renovering.311548/ (inlägg 14)

Kortfattat: för att räkna på laster behöver du hjälp av en konstruktör (många byggfirmor har kontakter på den fronten). Hur är huset beskaffat? Är det platta eller källare? Konstruktören kan säkert vägleda dig vad gäller punktbelastning. Förhoppningsvis har du också ritningar över hur källaren/plattan är uppbyggd för att få hjälp med denna bedömning, och slippa att göra egna undersökningar av huset.

Edit: Justus var förstås först på bollen. :)

• Gilla
alacs
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du ska anlita en byggnadskonstruktör. Om du kan hitta en sektionsritning där plattan finns med samt anger det önskade måttet på öppningen, kan du nog få lite mer hjälp här.
ok ska leta vidare bland alla ritningar. Återkommer! Och tack igen

B bearmaniac skrev:
Först och främst: grattis till fantastiska ritningar. :)
Sen, att ersätta bärande väggar i Elementhus har jag skrivit om i ett par trådar tidigare, exempelvis:
[länk] (inlägg 9) [länk] (inlägg 14)

Kortfattat: för att räkna på laster behöver du hjälp av en konstruktör (många byggfirmor har kontakter på den fronten). Hur är huset beskaffat? Är det platta eller källare? Konstruktören kan säkert vägleda dig vad gäller punktbelastning. Förhoppningsvis har du också ritningar över hur källaren/plattan är uppbyggd för att få hjälp med denna bedömning, och slippa att göra egna undersökningar av huset.

Edit: Justus var förstås först på bollen. :)
tack! Ska kolla dina länkar efter jobbet

J justusandersson skrev:
letar efter plattans ritning, men öppningen jag vill göra är ca 3.05 meter inkl borttagen dörröppning.

J justusandersson skrev:
det gäller alltså vägg nr 7. Detta är vad jag hittat om plattan. Hjälper det något?

tack för ditt engagemang.

• Handritad konstruktionsteckning av vägg nr 7 med mått och anteckningar.
    Skapa konto
  • Anteckningssida med beräkningar och handskrift om vägg nr 7 för byggprojekt.
    Skapa konto
  • Anteckningar med mått och beräkningar på ett öppet anteckningsblock, hänvisar till vägg nr 7.
    Skapa konto
  • Detaljerad teknisk ritning av en byggplatta med mått, snitt och förstärkningsdetaljer.
    Skapa konto
  • Arkitektritning med detaljskisser av väggkonstruktioner och komponentmått för byggprojektet, daterad 12 december 1973.
    Skapa konto

Bästa svaret

Bättre än så kan det knappast bli! Med en öppning på 3,05 m blir pelarlasterna 14 kN (ca 1400kg) per pelare. Under väggen finns pålar och ovanpå pålarna en betongbalk så det ska inte vara några problem.

J justusandersson skrev:
Bättre än så kan det knappast bli! Med en öppning på 3,05 m blir pelarlasterna 14 kN (ca 1400kg) per pelare. Under väggen finns pålar och ovanpå pålarna en betongbalk så det ska inte vara några problem.
Så vad säger jag till snickarna?

Jag behöver en limträbalk med dimension xx och 2 pelare (limträ ??) med dimension yy?

Ja precis! Försök med 90x315 och 90x90.

• Gilla
alacs
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja precis! Försök med 90x315 och 90x90.
Tack ödmjukast för hjälp!
Så med dimensionerna ovan får jag inte sonens säng och skrivbord rakt ner i middagsbjudningen menar du?

Har plockat bort väggsidan mot köket idag och finner detta bakom. Masonitskivor åt detta hållet och mot andra sidan spånskivor. Kan jag ta spånskivorna också och låta reglarna vara kvar tills jag växlar av?

• Avlägsnade väggskivor avslöjar träreglar och installationer bakom, med stege framför i ett rum under renovering.
    Skapa konto
Ja

• Gilla
alacs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.