Bärande väggar

334 läst  10 svar

1. Johan Enander
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Vi har ett fritidshus där vi vill flytta innerväggar, öppna upp i nock i en del och göra sovloft i den andra. Hur ser jag och det är bärande väggar eller ej?

Kan man se det på takstolarna?

Tack!

/Johan

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Menar du om väggar på våningen under är bärande, eller om du kan ta bort delar av takstolarna?

För att bedöma väggarna behöver man se en ritning på hur väggarna sitter. Men det är en god hjälp att veta hur takstolarna ser ut, i förhållande till väggarna under.

3. nzsc
    Medlem Nivå 5
    Enklast och billigast att avgöra om väggarna är bärande eller inte är att plocka fram konstruktionsritningarna. Har du inte sådana, kan du ta kontakt med kommunen. De kan mejla dessa till dig kostnadsfritt. Om du på egen hand inte kan avgöra om det är en bärande vägg, kan du ta kontakt med en konstruktör och mejla in ritningarna till denne. Det går väldigt fort för en konstruktör att säga om en viss vägg är en del av den bärande konstruktionen och för det här tar de inte någon avgift heller.

Visar det sig däremot att det är bärande väggar, osv. får du anlita en konstruktör och framföra dina önskemål. Denne gör K-handlingar som du ska lämna in till kommunen. Avser det t.ex. håltagning i bärande vägg räcker det med bygganmälan till kommunen.

Du kan dessutom behöva anlita en kontrollansvarig (KA), men eftersom det avser ett fritidshus är det kommunen som ger det beskedet om du behöver KA eller inte.

4. Johan Enander
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Bifogar den ritning som finns ifrån 1975. Räcker det? ritning.jpg

5. Johan Enander
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Räcker denna ritning? ritning.jpg

6. nzsc
    Medlem Nivå 5
    Du skriver bl.a. att du vill flytta innerväggar. Vilka väggar avser det? Man måste kunna se det i förhållande till takstolarna.

Jag är inte någon konstruktör och besitter dessvärre inte sådana kunskaper heller. Jag talar ur min egen erfarenhet och vad jag hade gjort i det här fallet.

Ritningen som du bifogar är naturligtvis bra, men det vore ännu bättre om du hade haft fler ritningar. Finns många goda själar här på BH som säkert skulle kunna hjälpa dig, men jag vill ändå påstå att det allra säkraste sättet att avgöra om vissa väggar ingår i den bärande konstruktionen eller inte är genom att ta kontakt med en konstruktör som kan klart och tydligt säga JA eller NEJ. Detta kostar inte dig något att göra. Men förutsättning för att denne ska kunna avgöra detta snabbt och enkelt beror ju naturligtvis på underlaget. Ju fler ritningar du har desto bättre. I annat fall behöver denne undersöka detta på plats och då kan det naturligtvis tillkomma kostnader.

1. Ta fram alla ritningar. Har du inte dessa, ta kontakt med kommunen och ge dem fastighetsbeteckning. Denna hittar du enkelt här https://butiken.metria.se/fsokalla/?1 och be kommunen mejla alla ritningar till dig.
    2. Mejla in alla ritningar till en konstruktör och fråga om vilka väggar som är bärande. Kostar inte något, säkert och snabbt.

Det @hempularen säkerligen menar är att det är bra att veta att väggar som går parallellt med husets takstolar oftast inte är bärande. Väggar som löper tvärs takstolarna kan däremot vara bärande.

Parallellt med husets takstolar. Oftast inte bärande.

Tvärs husets takstolar. Oftast bärande.

7. J
    Medlem · Nivå 12
    Inga mellanväggar i det här huset är bärande. Det ser man genom att kombinera följande information: 1) takstolarnas konstruktion, 2) planritningen (frånvaro av hjärtväggar) och 3) husets begränsade bredd (4 meter).

Däremot är inte vindsbjälklaget byggt för en normal golvbelastning, c/c avståndet för takstolarna är bl.a. väl stort. Vad det tål går inte att säga utan att veta takstolarnas dimensioner. Det är möjligt att det räcker för ett sovloft. Det är dock inget problem att i så fall göra de förstärkningar som kan behövas.

BirgitS gillar
  8. Johan Enander
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Tack för svaret.

Har du en uppfattning vid minimum dimensionerna är som krävs?

9. J
    Medlem · Nivå 12
    För att kunna bedöma det behöver jag veta dimensionerna på takstolens högben och vindens golvbjälkar samt gärna taklutningen.

10. Johan Enander
    Medlem Nivå 2
    Jag tar en titt när jag är vid huset igen och återkommer :)

Tack!

11. F
    Medlem Nivå 2
    Du nämner att du vill öppna upp till nock. Några saker att tänka på:
    - Takstolarna har en underram som nu går dolt i vindsbjälklaget ( i isoeringslagret). Dessa kommer du inte kunna ta bort utan att sabba takstolarna.
    - Ett nytt bjälklag för sovloft kommer belasta denna underram på takstolen som då behöver en dimensioneringskontroll och troligen förstärkning(ar).
    - Isoleringen som nu ligger i vindsbjälklaget kommer du behöva flytta upp i taklutning under råsponten.

Sedan kan jag konfirmera att ingen av innerväggarna är bärande med denna konstruktion. Då hade takstolarna sett annorlunda ut.

hempularen gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: