Hej!
Funderar på att ändra planlösning på ett nyköpt hus! Tanken är att ta bort sovrum i anslutning till kök och på så vis skapa öppen planlösning för kök och då nytt vardagsrum. Är lite osäker på vilka väggar som är bärande och hoppas någon kan hjälpa mig!
Det är sadeltak och nocken går i mitten över kök/badrum och sovrum. Är det endast ytterväggarna som är bärande eller är det även väggen som går förskjutet under nocken?
Har rödmarkerat de väggar jag vill ta bort! Behöver man växla av med en balk?
Funderar på att ändra planlösning på ett nyköpt hus! Tanken är att ta bort sovrum i anslutning till kök och på så vis skapa öppen planlösning för kök och då nytt vardagsrum. Är lite osäker på vilka väggar som är bärande och hoppas någon kan hjälpa mig!
Det är sadeltak och nocken går i mitten över kök/badrum och sovrum. Är det endast ytterväggarna som är bärande eller är det även väggen som går förskjutet under nocken?
Har rödmarkerat de väggar jag vill ta bort! Behöver man växla av med en balk?
Tillträder först om 2 veckor men kontaktar nuvarande ägare och ber om ritningar, återkommer.
Har ännu inte fått ritningar men tittade lite snabbt idag och alla innerväggar är med 70mm reglar och enkelgips! Takstolarna ser lika ut över allt, dvs ingen skillnad över sovrum (som har väggar) jämfört med kök/v-rum som är helt öppna utan väggar, dvs ca 5,2m mellan ytterväggarna utan någon vägg som bör på mitten! Hade inte möjlighet att gräva upp isolering för att se hur takstolarna ser ut där.
Liknande trådar
-
Är väggarna eller regel utomhus bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man se om dessa takstolar är självbärande eller om väggarna är bärande i huset?
Tak & Vind -
Riva vägg i 40-tals-lägenhet, bärande väggar eller ej?
Bärande innerväggar eller ej.
Har vi bärande väggar i huset eller är taket självbärande redan
Stenhus