Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bärande vägga i lägenhet från 1925

1. U
    Medlem · 3 inlägg

UniktNamn123

Medlem
    Ska renovera köket i en lägenhet som ligger högst upp på 5e våningen. Huset byggdes 1925.
    Bifogar tre bilder:
    1) Före visar hur det ser ut idag exklusive att dörr och vägg mellan kök och jungfrurum är borttagen.
    2) Efter visar hur det ser ut efter att kallförråd i kök, garderober i serveringsrum och dörren och del av väggen mellan serveringsrum och kök är borttagen.
    3) Visar golvreglarnas riktning
    Våningarna 2,3 och 4 har samma planlösning.

Frågetecknet är väggpartiet mellan serveringsrum och kök. Mitt tips är att den väggen inte är bärande men då måste golvreglarna i serveringsrummet vila på en trä- eller järnbalk som går mellan de yttre bärande väggarna.

Vad tror ni, är den hitre väggen som går mellan ytterväggarna i köket bärande? Kan man öka öppningen mellan serveringsrum och tak genom att ta bort 2 dm på var sidan om dörren och upp till taket ovanför dörren? Hur tar man enklast reda på vad golvreglarna vilar på?

2. Gammelnörden
    Medlem · Uppsala län · 1 043 inlägg

Gammelnörden

Medlem
  3. U
    Medlem · 3 inlägg

UniktNamn123

Medlem
    Intressant ide' men det är inte aktuellt av olika skäl.

4. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Den ursprungliga väggen mellan köket och serveringsgången var inte bärande. Det framgår av konstruktionsritningen att det finns en stålbalk i bjälklaget som ansvarar för bärningen. På de senare ritningarna har väggen flyttats något så att den ligger rakt under stålbalken, men jag kan inte tänka mig att man har tagit bort balken.

• Laddar…
  5. U
    Medlem · 3 inlägg

UniktNamn123

Medlem
    Tack för svaret, det är furugolv i serveringshallen. Ska ta bort en bräda och kolla hur det ser ut under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.