Vi vill ta bort en vägg som blivit överflödig efter att huset byggts till (rödmarkerad på planritningen). Frågan är om man med ledning av bifogade ritningar kan se om den bör vara bärande? Det vi vill ta bort är hela väggen från murstocken fram till det som är en yttervägg till vänster på ritningen. Att den är med på sektionsritningen visar väll på att den är bärande?
I verkligheten är väggen nu byggd med en öppning på 1 meter till vänster om murstocken, dvs lite mindre öppning än på ritningen. Men det finns flera olika ritningar innan huset är byggt och efter detta varierar planlösningen tex med flera öppningar i denna vägg vid något tillfälle (huset är byggt 56 så folk har ändrat fram och tillbaka genom åren).
I verkligheten är väggen nu byggd med en öppning på 1 meter till vänster om murstocken, dvs lite mindre öppning än på ritningen. Men det finns flera olika ritningar innan huset är byggt och efter detta varierar planlösningen tex med flera öppningar i denna vägg vid något tillfälle (huset är byggt 56 så folk har ändrat fram och tillbaka genom åren).
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Säkert bärande. Hur ser öppningen ut i dag? Är det limträ dvs en balk 30-40 cm?
det är inga större problem att få helt öppet med en HEA balk tex. Men en stolpe måste du ha vid skorstensstocken för balken.
det är inga större problem att få helt öppet med en HEA balk tex. Men en stolpe måste du ha vid skorstensstocken för balken.
Det är en öppning modell dubbeldörr, fast dörren är borttagen. Men utrymme finns ovanför dörrhålet för någon form av balk/regel. Knackat lite på väggen uppe vid taket och jag tycker inte det verkar som att den i så fall går ner mer än 10 cm i väggen. Jag tolkar det som att det finns ett antal stolpar i väggen som håller uppe det hela.
Tack för svaren, även om jag hoppats på att det kunde vara en enkel "helgoperation" att få bort väggen.
Tack för svaren, även om jag hoppats på att det kunde vara en enkel "helgoperation" att få bort väggen.