Byggahus.se

Bärande vägg

1. O
    Medlem · Västra Götaland · 62 inlägg

Onelight

Medlem
    Hej!

Har ett litet problem som hänger över mig och skulle vilja ha lite fler personers insyn i detta. Jag har rivit ner en bärande vägg, en timrad sådan som finns mitt i huset. Jag köpte en limträbalk för att växla av med men när jag plockat ner delar av väggen fick jag se att det redan idag löper 2 st timmerstockar på varandra som växlar av öppningen jag gjort. Jag har sparat ca 60-70 cm av timmerväggen i vardera ände som idag stöttar dessa bärande stockar. Jag var uppe på vinden och kollade om jag såg några skarvar på takstolarna men dessa var hela. Har inte heller märkt någon sättning på två dagar. Jag plus två till har kommit fram till att såga ur dessa stockar och fälla in en limträbalk är helt onödigt arbete. Jag vill också bevara dessa balkar synliga för att få den gamla känslan. Är jag helt fel ute? Bör jag växla av väggen med limträbalken eller är det ingen fara? Vet inte riktigt dimensionerna på stockarna men dom är rejäla. Vill ha så många åsikter som möjligt så tveka inte att skriva vad ni känner. Tack på förhand!

Mvh Pelle

2. O

Onelight

Medlem
    Ingen som kan ge mig lite självförtroende? Eller tvärt om... =)

3. D
    Medlem · Västra Götaland · 1 502 inlägg

Danne031

Medlem
    Låter lite halvsnurrigt, bilder kanske?

4. O

Onelight

Medlem
    Det har löst sig. Hade en erfaren snickare hos mig igår som tittade på problemet. Behövde inte göra någon avväxling men jag ska för säkerhets skull växla av de två takstolarna det gäller uppe på vinden istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.