1 201 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Bärande vägg i utbyggnad? Kan jag flytta mellanväggen en meter i sidled?
Hej!
Vi har flyttat in i ett hus som har en utbyggnad, men planlösningen i den passar inte oss. I dagsläget är det enbart tidigare öppning för altandörr som leder till utbyggnaden.
Att göra en större öppning i gamla ytterväggen finns redan offert på och snickare ska hjälpa till med detta då vi förstår att den är bärande då det är gammal yttervägg.
Nu är min fråga om jag kan ta ner mellanväggen i utbyggnaden?
Om det spelar någon roll så planerar vi sedan att ha ny innervägg i samma riktning, men 50-100cm i i sidled.
Takstolar på utbyggnaden ser ut såhär:
Ritningar från bygglov:
Finns det något sätt jag kan kontrollera detta på egen hand eller är konstruktör det enda alternativet?
Vi har flyttat in i ett hus som har en utbyggnad, men planlösningen i den passar inte oss. I dagsläget är det enbart tidigare öppning för altandörr som leder till utbyggnaden.
Att göra en större öppning i gamla ytterväggen finns redan offert på och snickare ska hjälpa till med detta då vi förstår att den är bärande då det är gammal yttervägg.
Nu är min fråga om jag kan ta ner mellanväggen i utbyggnaden?
Om det spelar någon roll så planerar vi sedan att ha ny innervägg i samma riktning, men 50-100cm i i sidled.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar på utbyggnaden ser ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Ritningar från bygglov:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Finns det något sätt jag kan kontrollera detta på egen hand eller är konstruktör det enda alternativet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 916 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 916 inlägg
Snickare har ingen utbildning i att dimensionera balkar och pelare samt kontrollera om underlaget håller för vikten på pelarna. Du behöver en byggkonstruktör som kan göra de beräkningar som du nog behöver skicka med i din bygganmälan.Denniis skrev:
Den byggkonstruktören kan då även titta på om det behövs några förstärkningar för att det ska gå att flytta innerväggen och om det behövs bygganmälan för det också. Det du kan börja med är att kontrollera om bjälkarna är skarvade över den befintliga väggen.
Jag har mejlat kommunen för att kontrollera vad jag behöver göra, samt om dom kan se på bygglov om min mellanvägg är bärande eller inte. Men jag har inte fått något svar än.
Snickaren verkade väldigt säker på vad som ska göras och jag upplevde som att det inte var några konstigheter kring just ytterväggen. Men jag ska givetvis ge kommunen det dom efterfrågar.
Jag ska försöka kika upp ev skarv. Om det inte finns skarv, lutar det åt att det inte är bärande då?
Snickaren verkade väldigt säker på vad som ska göras och jag upplevde som att det inte var några konstigheter kring just ytterväggen. Men jag ska givetvis ge kommunen det dom efterfrågar.
Jag ska försöka kika upp ev skarv. Om det inte finns skarv, lutar det åt att det inte är bärande då?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 916 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 916 inlägg
Tyvärr finns det en del skräckexempel i några trådar där snickare är de som har dimensionerat balkar som inte alls klarar påfrestningarna.Denniis skrev:
I alla fall är det tvärtom, om det är skarvat ovanför väggen så måste det fortsätta att finnas stöd för skarven eller så får man göra om bjälklagret.Denniis skrev: