Byggahus.se

Bärande vägg i källare?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Min familj har önskemål att ta ner en vägg i källaren.
    Det är den som är mellan syrum och förråd.

Jag har hittat två ritningar, se bilder. Den aktuella väggen verkar vara utav gasbetongblock.

Är det någon som kan hjälpa mig att förstå om det är ofarligt att riva ner denna vägg?
    Att kontakta en byggfirma är ett alternativ också.

Tack så länge!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    På första ritningen, vilken vägg är det ni vill ta bort? Om det är den som löper hela vägen på längden i mitten av huset så är den nog bärande ja. Går ju sätta upp stålbalk etc.

Måste säga att det ser ut att vara en väldigt bra planlösning, vad är det ni ska göra med den? :)

3. B
    Medlem Nivå 8
    Jag röstar för inte bärande på något sätt (vägg mellan syrum/förråd). Den bärande hjärtväggen i källaren går i mitten och avslutas med HEA160.

Det ser ut som den aktuella väggen går mitt i /under köket? står det något på köksvåningen som verkar fördela ner last på denna vägg?

Jag är dock helt amatör...

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Råda någon annan törs jag inte, men om det vore mitt hus skulle jag tänka så här:

1. Verkar den ta upp last vertikalt? Nej, bjälklaget går parallellt med denna vägg och bjälklaget bärs av ytterväggar och hjärt/mittenvägg.
    2. Stöttar den någon vägg på sidorna? Hjärtväggen står där ändå. Ytterväggen skulle kunna ha marktryck (?) men avstånden är små till de andra tvärväggarna så jag ser inte detta som hinder.
    3. Nu kapar jag.

5. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    Gud, jag läste verkligen slarvigast. Står ju vilken vägg det rör sig om, jag ber om ursäkt.

Den är nog inte bärande nej. Dock så kan den ju ändå bidra med stabilitet åt köket.

Med det sagt så skulle jag inte ta synpunkter på ett forum som facit för något sånt här :)

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det exakta svaret får man om man öppnar lite i taket och ser efter. Antagligen ligger det inte någon bjälke på väggen och väggen står helt fritt.

7. B
    Medlem Nivå 8
    Bra poäng om marktrycket. Det har jag noll koll på. Man vill ju inte att ytterväggen rasar in. Jag hade nog frågat en byggnadsingenjör om råd vare sig jag lejde bort jobbet eller gjorde det själv.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det ser ut att vara kanske 4m fri vägg om man tar bort denna mellanvägg. Det påstår jag är ok, utan tvekan, map marktryck.

9. S
    Medlem Nivå 7
    Jag hade vågat riva den väggen. Gjorde ett liknande ingrepp hos mig. Den väggen var murad med samma hålsten som hjärtväggen, gick upp i det gjutna mellanbjälklaget och angränsade till det gamla källargaraget där hjärtväggen saknades. Kan säga att jag mådde psykiskt illa av att riva den väggen. Men efter att ha sprungit med borren för att hitta armeringsriktning i mellanbjälklaget och även hittat två grova 30mm armeringsjärn som gick som en förlängning av hjärtväggen vågade jag riva. Stämpade upp mellanbjälklaget medans jag rev, lät en konstruktör titta på armeringen jag hittat i taket samt släppte ner stämpen ett par mm och lät det stå så i dryga månaden för att se om något skulle röra sig nedåt. Det gjorde det inte och har inte gjort än.

Så med din fina ritning samt rummens placering hade jag vågat riva, dock med stämp som säkerhet under rivningen.

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Öppnar man taket på sidorna om väggen så tror jag man inser att det inte finns något att lyfta i för stämpen => bra, för då bär inte väggen heller.....:)

• Laddar…