Byggahus.se
Hej alla,

Ny här och tänkte att ni experter kanske kan hjälpa mig :)

Jo så här är det, vi har precis köpt hus (som vi inte flyttat in i ännu) och har lite funderingar på att öppna upp från kök till vardagsrum. Vi har inte fått ritningar på huset men förhoppningsvis kan säljaren leta fram detta. Återkommer med uppdatering när/om vi får fram byggritningar.

Iaf så är huset från början av 70-talet och Skanska som byggt det.

Har planlösning från när vi köpte huset om det hjälper men förstår om det är svårt att säga något utan riktiga ritningar.
Bif två bilder, första är hur huset ser ut idag och andra är hur vi tänker gör ifall det går.
Frågan är om ni tror att väggen som vi tänker öppna upp mellan kök och vardagsrum är bärande eller inte ?
Är den det så får vi lösa det med bärande balk, öppningen tänker vi ska vara ca 4-5 m.
Går det inte är det inte hela världen, men hade varit kul :)

Den röda texten är där vi tänker riva och den gröna texten är där vi vill bygga igen väggen.

Tack på förhand!

• Hus idag.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tänkt lösning.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga utan ritningar men på det hållet bör den inte vara bärande.
Sedan ska man veta att väggar har också andra egenskaper, nåt som gärna glöms, förstyvande t.ex. nu tror jag inte heller det i detta fallet. Men det kan finnas installationer osv också såklart som man måste hitta en annan väg till.
Eller bara bärande för ovanliggande bjälklag.
Men upp med ritningar, gärna K.... så vet man.

Tack för snabbt svar, ja jag ska försöka få fram riktiga ritningar på detta.
Återkommer

Det finns säkert balkar i taket eller i bjälklaget som går uppifrån och ner på ritningen. Den rödmarkerade väggen kan vara upplag för en eller båda dessa. Man måste kontrollera hur dessa balkar går innan man går vidare. Med lite tur syns balkarna i taket. Dessa ritningar är typiska mäklarritningar och därför inte pålitliga när det gäller den här typen av bedömningar.

Hej, tack för era svar. Nä jag förstår att det är svårt att ge en vettig bedömning utan riktigt underlag. Har frågat efter byggritningar så förhoppningsvis kan jag komplettera med dessa snart.
Trevlig kväll!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.