Byggahus.se
Hej

jag fortsätter renoveringen i min lägenhet och skall riva en vägg som efter mkt om och men med "största sannolikhet är bärande" det är utlåtandet från Arkitekt/Konstruktör.

Nu har jag dock rivit ner putsen på väggen och kvar är trästolparna, nu blir jag då fundersam om den här väggen verkligen är bärande.
Om man tittar på bilderna nedan(10,11) så r det bara ytterstolparna och de två stolparna vid dörren som ligger dikt an bjälken i taket.
Alla trästolparna(pelare) ser likadana ut och är 15 cm breda och 6 cm tjocka. Bjälken i taket är endast 6 cm tjock, höjden är max 15 cm.

Är väggen verkligen bärande?

Jag bifogar även ritning på huset nedan, inringat i gult är lägenheten som det gäller(högst upp med vind ovanför) det röda inringade är väggen som som jag skall riva, ca 2,4 meter lång.
Den blåa pilen på bilden visar den bekräftade hjärtväggen.

Arkitekten är inte helt säker, men hänvisar till att väggen finns i alla våningar förutom i bottenplan, vilket är något konstigt(om jag inte blivit felinformerad)

Han har då rekommenderat följande
stålbalk HEA160 eller IPE180 i taket.
Limträpelare på 115x115

Anledningen till att jag ställer frågan här och vill ha er goda input är om jag skall söka en second option..då jag verkligen vill ha säkerställt att väggen är bärande och sen undrar jag om inte finns alt till avbärningen.

• Ritning lägenhet 1.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 10 lägenhet.jpg
    Skapa konto
  • bild 11 lägenhet.jpg
    Skapa konto
Landshövdingehus? Har du en sektionsritning också?

Helt klart ett Landshövdingehus på Sjömansgatan i Majorna i Göteborg! Väggen är en plankvägg i originalutförande. Den måste betraktas som bärande. Bjälkarna i vindsbjälklaget ovanför är troligen skarvade genom omlottläggning som kan beröra fler väggar. Det är intesärskilt systematiskt byggt. Däremot tycker jag att konstruktörsuppgiften om en HEA 160 stålbalk är våldsamt överdriven med hänsyn till väggens begränsade längd. Det verkar som om någon har höftat snarare än räknat. Lite misstänkt.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Landshövdingehus? Har du en sektionsritning också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.