Byggahus.se

Bärande vägg eller ej.

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hejsan.

Är helt ny på detta forum och så även mitt först inlägg.

Jag och min sambo köpte ett hus i somras och nu ska det planeras för att bygga om köket.

Eftersom köket är ganska litet så hade vi tänkt att ta ner en vägg till ett litet intilliggande sovrum för att få ett större kök som passar oss bättre.

Nu är frågan om den väggen vi vill ta ner är bärande och hur växlar jag av den på bästa sätt.

Börjar med en skiss på huset.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Husritning.png

Allt det röda är ursprungliga timmerhuset som är enplans med källare och vind. Det svarta är en utbyggnad och är enplans med källare och krypvind.

Den svarta rektangeln är murstocken.

det gröna på bilden är den vägg som jag vill ta ner, den lilla delen mot murstocken består av stående plank och resterande är timmer. väggen är cirka 3,4m lång

vinden över där köket kommer bli kommer inte bli nått annat än lite förvaring för julsaker mm.

Mina frågor är:

1: Är väggen bärande?

2: Vilket är bästa sätt att växla av den? vill inte ha någon limträbalk som delar av köket utan avväxlingen får ske på vinden.

Min tanke var att ta och sätta ihop 2st 45x220 så man får en 90x220 balk och lägga en sån på var sida om murstocken och ut till gaveln på huset, den kommer hamna på ovansida av bjälklag och förankras med järn och genomgående bult.

Andra förslag tas gärna emot.

//Jan Ullström

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Kan ej avgöra om den är bärande. När jag varit tveksam här hemma har jag tagit ett limträ och lagt ovanpå vindsbjälklaget och förankrat detta i varje bjälke med vinkeljärn + lämpliga upplagspunkter.

Jag skulle skippa 45x220 och istället använda limträ. Lite dyrare men mycket stadigare.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret. Visst blir det lite dyrare med limträ men som du säger så blir det ju stadigare.

min tanke är att lägga en 90x225 eller 90x270 limträbalk på var sida om murstocken ovanför bjälklaget. Den delen av huset som köket ligger i har 6m spännvidd, vindbjälklaget består av 6x6" timmer som ligger med ca 100cm cc-mått.

Bifogar en bild på hur jag har tänkt mig:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Husritning.png

dom blåa föreställer limträbalkarna som förankras i yttervägg genom att såga ur ett hål i väggen och sticka in balken i.
    I andra änden så kommer den ena balken vila på väggen mot sovrummet som är en vägg av stående plank och som står på en murad vägg i källaren.
    Den andra balken kommer få en pelare som kommer bestå av 2st 45x145 som är limmade och skruvade och sen skruvat i murstocken och att den står mot golvet.

//Jan

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Hur tänker du med den blåa som är i befintliga köket? Det verkar ju rimligt att det räcker att växla av där den gamla väggen stod?

5. J
    Medlem Nivå 1
    tanken var ju att först använda 45x220 som sattes ihop till 90x220 och lägga en på var sida om murstocken för att fördela lasten på flera punkter. men man klarar sig ju på en balk där det andra blåa strecket är, frågan är vilken dimension på balk jag ska välja? misstog mig om väggen mot sovrummet,den är inte rakt ovanför väggen i källaren så frågan är om jag kan använda den som upplag ändå..