Hej,

Jag bor i en bostadsrätt i ett sekelskifteshus och rev ner en liten gipsvägg igår. Gipsväggen var mittemellan en bärande vägg och en dörröppning. När jag gipsväggen så var det en gammal dörrkarm där. Så med andra ord så är det 2 dörrkarmar nu bredvid varandra med en träbalk emellan dom. (Se bild)

Över dörrkarmarna som är 200cm höga och typ 10cm djupa så är det ungefär 50cm vägg kvar upp till taket som typ 30 cm djup och i betong eller tegel.

Jag förstår att dörrkarmarna inte är bärande men kan träbalken mellan dörrkarmarna vara bärande? Träbalken är i samma djup som dörrkarmarna, typ 10cm och inte 30cm som väggen över dörrkarmarna är.

Den bärande väggen som är på sidan av dörrkarmarna är 30cm djup och i tegel.

Det låter konstigt att denna träbalk då skulle vara bärande…

På ritningen visas endast att väggarna bredvid dörrkarmarna är bärande och inte väggen över dörrkarmarna eller träbalken.

Däremot så fortsätter träbalken upp i väggen, över dörrkarmarna och fortsätter ner i väggen, förbi dörr listen.

Vad tror ni? Kan jag riva träbalken? Eller tror ni att den är bärande?

Vad jag har läst mig till så bör inte en träbalk vara bärande på något sätt när väggen är gjord av tegel.

Och träbalken är återigen 10 djup och typ 5 cm bred. Medans väggen över dörrkarmarna är 30cm djup.

• Dörröppning med två dörrkarmar bredvid varandra, en träbalk emellan, och en lampa som lyser upp hallen. Garderob och köksbänk synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkarmar synliga mellan två dörröppningar i gammalt sekelskifteshus; köksmiljö med skåp och golv synliga i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gammal dörrkarm och träbalk synliga i rivet sekelskifteshus, med belysning i korridoren och köket i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Dörröppning med borttagen gipsvägg, synliga träkarmar och en rug på golvet. Synlig dörrkarm med oisolerade träytor.
    Skapa konto
  • Två dörrkarmar bredvid varandra, med en träbalk mellan dem. En vitmålad vägg syns ovanför med gipsrester och rör hänger ner.
    Skapa konto
  • Träbalk mellan två dörrkarmar bredvid vägg, med köksdetaljer i bakgrunden och elektrisk ledning synlig, i renoveringsmiljö.
    Skapa konto
  • Träbalk och två dörrkarmar syns med sprucken puts ovanför. Två elkablar hänger ner i bild.
    Skapa konto
  • Trähall med delvis riven gipsvägg, två dörrkarmar med träbalk mellan, omgiven av köksskåp och spegel.
    Skapa konto
BirgitS
Det är möjligt att träregeln är bärande, och då kan bära upp en horisontell regel/plåtbalk högre upp i väggen som ser till att hålla upp teglet ovanför dörröppningarna. Men det går ju inte att veta när man ser så lite av konstruktionen. Har du varit i kontakt med styrelsen och hört om de vet mer om husets konstruktion?
B Bella b skrev:
På ritningen visas endast att väggarna bredvid dörrkarmarna är bärande och inte väggen över dörrkarmarna eller träbalken.
Vilken ritning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.