Hej,
Jag bor i en bostadsrätt i ett sekelskifteshus och rev ner en liten gipsvägg igår. Gipsväggen var mittemellan en bärande vägg och en dörröppning. När jag gipsväggen så var det en gammal dörrkarm där. Så med andra ord så är det 2 dörrkarmar nu bredvid varandra med en träbalk emellan dom. (Se bild)
Över dörrkarmarna som är 200cm höga och typ 10cm djupa så är det ungefär 50cm vägg kvar upp till taket som typ 30 cm djup och i betong eller tegel.
Jag förstår att dörrkarmarna inte är bärande men kan träbalken mellan dörrkarmarna vara bärande? Träbalken är i samma djup som dörrkarmarna, typ 10cm och inte 30cm som väggen över dörrkarmarna är.
Den bärande väggen som är på sidan av dörrkarmarna är 30cm djup och i tegel.
Det låter konstigt att denna träbalk då skulle vara bärande…
På ritningen visas endast att väggarna bredvid dörrkarmarna är bärande och inte väggen över dörrkarmarna eller träbalken.
Däremot så fortsätter träbalken upp i väggen, över dörrkarmarna och fortsätter ner i väggen, förbi dörr listen.
Vad tror ni? Kan jag riva träbalken? Eller tror ni att den är bärande?
Vad jag har läst mig till så bör inte en träbalk vara bärande på något sätt när väggen är gjord av tegel.
Och träbalken är återigen 10 djup och typ 5 cm bred. Medans väggen över dörrkarmarna är 30cm djup.
Jag bor i en bostadsrätt i ett sekelskifteshus och rev ner en liten gipsvägg igår. Gipsväggen var mittemellan en bärande vägg och en dörröppning. När jag gipsväggen så var det en gammal dörrkarm där. Så med andra ord så är det 2 dörrkarmar nu bredvid varandra med en träbalk emellan dom. (Se bild)
Över dörrkarmarna som är 200cm höga och typ 10cm djupa så är det ungefär 50cm vägg kvar upp till taket som typ 30 cm djup och i betong eller tegel.
Jag förstår att dörrkarmarna inte är bärande men kan träbalken mellan dörrkarmarna vara bärande? Träbalken är i samma djup som dörrkarmarna, typ 10cm och inte 30cm som väggen över dörrkarmarna är.
Den bärande väggen som är på sidan av dörrkarmarna är 30cm djup och i tegel.
Det låter konstigt att denna träbalk då skulle vara bärande…
På ritningen visas endast att väggarna bredvid dörrkarmarna är bärande och inte väggen över dörrkarmarna eller träbalken.
Däremot så fortsätter träbalken upp i väggen, över dörrkarmarna och fortsätter ner i väggen, förbi dörr listen.
Vad tror ni? Kan jag riva träbalken? Eller tror ni att den är bärande?
Vad jag har läst mig till så bör inte en träbalk vara bärande på något sätt när väggen är gjord av tegel.
Och träbalken är återigen 10 djup och typ 5 cm bred. Medans väggen över dörrkarmarna är 30cm djup.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 356 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 356 inlägg
Det är möjligt att träregeln är bärande, och då kan bära upp en horisontell regel/plåtbalk högre upp i väggen som ser till att hålla upp teglet ovanför dörröppningarna. Men det går ju inte att veta när man ser så lite av konstruktionen. Har du varit i kontakt med styrelsen och hört om de vet mer om husets konstruktion?
Vilken ritning?B Bella b skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bärande eller icke bärande, två byggingenjörer säger olika
Byggmaterial & Byggteknik -
Är väggen bärande eller ej?
Planlösningar -
Kan jag ta bort den här spalten av lecablock eller är den bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
hur vet man att denna markerade vägg är bärande eller inte i villan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Förstå om del är bärande eller ej
Planlösningar