Byggahus.se

Bärande "pelare"/murstock i sekelskiftesfastighet

139 läst  1 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej!

I ett av rummen på BV (en halv trappa) i en sekelskiftesfastighet i Stockholm funderar jag och min fru på om det är möjligt att ta bort en pelare/murstock för att skapa större yta. Vi har varit i kontakt med några byggingenjörer varav en har rekommenderat oss att inte undersöka saken närmare pga att "det med största sannolikhet både är ett schakt för installationer samt även eventuellt en gammal murstock med rökkanaler i" och att det "kan påverka andra våningar både ovanför och nedanför".

Av VVS ritningar att döma verkar det inte vara vatten eller el. Kakelugnar är utmärkta i andra rum men inte i det här. En gång i tiden var rummet kök, numera är det ett sovrum. Dock kan jag tänka mig att det är en bärande vägg. Någon av er som har erfarenhet av något liknande? Bilder finns nedan som referens.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Barnrum.jpg

Mindre bild 2.JPG

Mindre version.JPG

2. 1
    Medlem Nivå 1
    Det där bör vara murstocken med rökkanaler för spisen - i anslutning till den fanns vedspisen ursprungligen. Kanalerna används troligen inte längre, men murstocken går väl hela vägen upp till vinden och kan svårligen tas bort längst ned i byggnaden.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka