Går det med endast dessa bilder säga om de två förråden bredvid trappan går att knacka ner eller hjälper de på någotvis till att bära upp det gjutna valvet till övreplan? Innerväggarna är i blåbetong medans ytterväggarna och den i mitten rakt igenom är hålsten om det säger något. Byggt 1960 i Mora.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
En planlösning på övervåningen skulle nog hjälpa lite. Men min gissning är att de inte är bärande då bjälklaget lär ligga på ytterväggarna på långsidorna och på hjärteväggen i mitten. Möjligtvis att det kan ha något att göra med hur öppningen för trappen är konstruerad i så fall.
Ok återkommer i eftermiddag med bilder på det. Men i stora drag ser det lika ut, hjärteväggen går genom hela övreplan också likadant. Och "bjälklag" finns det väl inte riktigt utan det är reglar uppallade direkt på valvet med kilar/klossar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lättbetongväggarna (blå gasbetong) är säkert inte bärande. Gissningsvis är de inte så tjocka heller. Armeringsritningen till bjälklaget ovanför avslöjar alltid vilka väggar som är bärande i våningen under. Detta var ett mycket vanligt sätt att bygga under 50- och 60-talen.
Har ett ytonghus byggt -63 i souterräng. Ytter-/innerväggar och mellanbjällklag i "blåbetong". Har således flertalet innerväggar på nedervåningen som är bärande. För min del är det dock väldigt enkelt att se då de bärande är 200 mm tjocka mot de icke bärande som är 100 mm. Samt att man ser hur bjälklagsplattorna ligger mellan de bärande blåbetongväggarna.HomeboY skrev:
Tar och uppdaterar här då jag börjat fundera över detta projekt igen. De väggar jag tänker på verkar inte vara i blåbetong som jag tidigare sagt utan snarare hålsten lika som ytterväggarna och dessutom ca 20cm breda vilket kanske tyder på att de fyller någon funktion ändå? Men varför har man tyckt sig behöva en bärande vägg där när man lyckats gjuta valvet fribärande i mycket större ytor i garaget och pannrummet tex?
Även om gensvaret var mycket lågt sist så tar jag och provar att kolla en annan fundering jag fick idag när jag grävde ut det tänka sovrummet i källaren. Att riva den och regla upp en ny skulle underlätta flytten en elcentralen som finns på andra sidan väldigt mycket nämligen.
Med tanke på hur mkt tunnare sulan under denna vägg är jämfört med ytterväggarna så kan jag väl anta att väggen ej är bärande på något vis? Denna är ca 10-15cm tjock medans ytterväggarnas är ca 30cm
Så här ser väggen ut i sin helhet.
Så här ser sulan ut under ytterväggarna och hjärtväggen genom fastigheten.
Och det är den markerade väggen jag pratar om nu.
Logga in
Skapa konto
Med tanke på hur mkt tunnare sulan under denna vägg är jämfört med ytterväggarna så kan jag väl anta att väggen ej är bärande på något vis? Denna är ca 10-15cm tjock medans ytterväggarnas är ca 30cm
Logga in
Skapa konto
Så här ser väggen ut i sin helhet.
Logga in
Skapa konto
Så här ser sulan ut under ytterväggarna och hjärtväggen genom fastigheten.
Logga in
Skapa konto
Och det är den markerade väggen jag pratar om nu.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det mesta talar för att dina färgmarkerade väggar inte är bärande. För att förvissa dig om det måste du titta på en armeringsritning. Sedan är frågan hur hålet i betongplattan för trappan är utformat och armerat. Det kan finnas lite speciallösningar av det skälet.
Ok tack, ja jag har mailat byggnadsnämnden här i Mora idag och bett dem skicka ev ritningar som dem har.J justusandersson skrev:
Liknande trådar
-
Bärande vägg i källaren?
Byggnadsfysik -
Är väggen i källaren bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vågar jag ta bort dörrkarmen i källaren eller kan det vara bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande konstruktion för innerväggar i hus med grund fylld med skumglas?
Byggnadsvård -
Fribärande takstolar = inga innerväggar bärande
Byggmaterial & Byggteknik