Hej,

lägger här med min första fråga i detta fantastiska forum som hjälpt oss mycket under renoveringen av vårt hus.

Nu är det nämligen dags för köksrenovering och i och med detta så börjas det även funderas på flytt av väggar. Efter en hel del research bland annat i detta forum så är jag hyfsat säker på att vi inte har några bärande innerväggar och det ser ut som att vi har fackverkstakstolar men jag vill dubbelkolla med er proffs först.

Huset är 8 meter brett och byggt på krypgrund 1964, alla innerväggar är ca 90mm med gipsskivor. Jag bifogar även lite bilder. Säg till om ni vill ha mer bilder/info

Tack på förhand.

Vind med fackverkstakstolar och lutande träbjälkar, golv av trä och en tavla lutad mot en bjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak med träfackverkskonstruktion och isolering synlig mellan takstolarna.
Skapa konto
Ritning av husplan med markering för potentiell väggförändring i köksområdet.
Skapa konto
Ritning av en husplan med markerade rum som vardagsrum, kök och sovrum, i samband med planerad köksrenovering.
Skapa konto
Bild på ett fackverkstakstol på en vind med synlig isolering och en tavla lutad mot en av stolarna.
Skapa konto

Man undrar ju över vem som har satt dit de ljusa snedstagen. Uppenbarligen tillkomna i efterhand och av en person som inte förstår hur ett fackverk fungerar. Antagligen för att man har tyckt att det var lite svajigt att gå på vindsgolvet, fast med ett tveksamt resultat. Det betyder dock inget för huvudbedömningen att inga innerväggar är bärande.

Hej,

Jag vet att taket är bytt 2008 så de kan ha tillkommit då.

Det vi vill göra är att ta bort en bit av väggen in till köket, för att göra hålet in till köket bredare och hallen lite kortare, det är en längt på 90 cm.

Men man vill ju samtidigt inte stå där med ett problem i efterhand.

Förklara gärna för en som inte vet hur fackverk fungerar justus, att den snedsträvan är fel men har den verkligen ingen funktion för bärigheten?

Bästa svaret

Ett fackverk består av omväxlande tryckta och dragna stänger som är monterade i trianglar. Idealiskt ska ett fackverk bara belastas i knutpunkterna så att inga stänger utsätts för moment. I det här fallet så är de dubbla brädorna som går från nocken snett utåt sidorna utsatta för dragkrafter liksom överramstängerna, medan diagonalstagen som syns på den sista bilden i rät vinkel mot överramstängerna är utsatta för tryckkrafter. De i efterhand tillkomna diagonalerna kommer att överföra tryckkrafter mot underramstängerna. Det korrekta sättet att förstärka underramstängerna hade varit att ge dem större höjd så att de bättre kan ta upp moment.

Fackverket uppfanns av Romarna. Det är ett av våra äldsta konstruktionselement. Det finns flera olika principer för att utforma fackverk men grunderna är alltid desamma.

• Gilla
Viktor.J och 3 till
  • Laddar…
Tack Justus!

Okej så detta är ändå fackverk? Tyvärr kanske inte den bästa...

Ska man anta att innervägarna inte är bärande? Eller känns det för osäkert?

Jag bifogar en bild på biten vi tänkte ta bort.
Ritning av husplan med markerad del för borttagning, innefattar vardagsrum och sovrum.
Skapa konto

Du kan utgå från att inga innerväggar är bärande.

• Gilla
Selimagic
  • Laddar…
Härligt!

Stort tack för förklaringarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.