Hej

Äger ett hus som är byggt utav Smålandsvillan och funderar på att eventuellt öppna upp mellan köket och vardagsrummet. Väggen som jag så fall vill slå ut går mitt i huset tvärs takstolarna och jag antog att det var en bärande hjärtvägg. Väggen är 140mm bred och består av två stycken 45x70mm reglar som skruvats ihop.

Planlösning samt markerad vägg som eventuellt skall slås ut:

Ritning över hus planlösning med markerad vägg (röd markering) mellan kök och vardagsrum som planeras att rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog bort spånskivan som satt över nuvarande öppning som är på 1410mm och förväntade mig en avväxlingsbalk, men istället fanns där ingenting som jag bedömer är bärande.

De har helt enkelt spikat två 45x70 reglar mellan pelarna och den är således inte bärande. Även 45x70 regeln som sitter mot taket är skarvad innan den når fram till pelaren.

Skiss på "avväxlingen" där jag markerat skarvarna med sträck i fetstil:

Handritad skiss på avväxlingsdetaljer, visar reglar 2x45x70 mm, spikning, och mått mellan pelare i en husvägg som diskuteras för rivning.
Skapa konto

Bild på skarven vid höger pelare:

Träkonstruktion vid höger pelare med två 45x70 mm reglar, isoleringsmaterial och dragna elledningar i en vägg som funderas öppnas upp.
Skapa konto

Ritning på takstolar:

Ritning av takstolar i ett hus med måttangivelser och märkningar för orienteringsfigurer, inklusive sidotakstol och kupa.
Skapa konto

Är denna väggen helt enkelt inte bärande eller har personerna som satte ihop huset helt enkelt struntat i att sätta dit avväxlingsbalken över den nuvarande öppningen?

• Gilla
Saintus
  • Laddar…
Verkar som du har en övervåning, så troligtvis är väggen därför bärande.

Du har takstolen numrerad i flertalet knutpunkter. Kan det vara så att det finns några krafter angivna i dem punkterna någonstans på en ritning?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A a_w skrev:
Verkar som du har en övervåning, så troligtvis är väggen därför bärande.

Du har takstolen numrerad i flertalet knutpunkter. Kan det vara så att det finns några krafter angivna i dem punkterna någonstans på en ritning?
Det stämmer att jag jag en övervåningen med takkupa, skall kolla i ritningarna imorgon och det står något.

Om den väggen är bärande så måste avväxlingen vara totalt felkonstruerad...

Om golvet på övervåningen känns tillräckligt styvt när du går på det och du inte har några deformationer där, så är nog avväxlingen inte ett problem.

Det finns nog goda förhoppningar att du kan utföra detta ingrepp, genom att montera en en avväxlande balk. Men att rekommendera är att anlita en konstruktör som kan räkna på denna balk och även utföra en bedömning gällande hur husets stabilitet kommer påverkas gällande anblåsning från vinden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur har det gått med detta ? Vi har samma hus och undrar hur vi kan göra.

S Saintus skrev:
Hur har det gått med detta ? Vi har samma hus och undrar hur vi kan göra.
Väggen är bärande, skall öppningen förstoras skall den avväxlas.

Mvh

S SveaSvensson skrev:
Väggen är bärande, skall öppningen förstoras skall den avväxlas.

Mvh
Hej! Absolut men tog ni bort den och hur blev det ? Några problem eller konstigheter längs vägen ? Vi kommer skicka husritningarna till en byggingenjör för att få en konstruktionsritning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.