Hej
Äger ett hus som är byggt utav Smålandsvillan och funderar på att eventuellt öppna upp mellan köket och vardagsrummet. Väggen som jag så fall vill slå ut går mitt i huset tvärs takstolarna och jag antog att det var en bärande hjärtvägg. Väggen är 140mm bred och består av två stycken 45x70mm reglar som skruvats ihop.
Planlösning samt markerad vägg som eventuellt skall slås ut:
Tog bort spånskivan som satt över nuvarande öppning som är på 1410mm och förväntade mig en avväxlingsbalk, men istället fanns där ingenting som jag bedömer är bärande.
De har helt enkelt spikat två 45x70 reglar mellan pelarna och den är således inte bärande. Även 45x70 regeln som sitter mot taket är skarvad innan den når fram till pelaren.
Skiss på "avväxlingen" där jag markerat skarvarna med sträck i fetstil:
Bild på skarven vid höger pelare:
Ritning på takstolar:
Är denna väggen helt enkelt inte bärande eller har personerna som satte ihop huset helt enkelt struntat i att sätta dit avväxlingsbalken över den nuvarande öppningen?
Äger ett hus som är byggt utav Smålandsvillan och funderar på att eventuellt öppna upp mellan köket och vardagsrummet. Väggen som jag så fall vill slå ut går mitt i huset tvärs takstolarna och jag antog att det var en bärande hjärtvägg. Väggen är 140mm bred och består av två stycken 45x70mm reglar som skruvats ihop.
Planlösning samt markerad vägg som eventuellt skall slås ut:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog bort spånskivan som satt över nuvarande öppning som är på 1410mm och förväntade mig en avväxlingsbalk, men istället fanns där ingenting som jag bedömer är bärande.
De har helt enkelt spikat två 45x70 reglar mellan pelarna och den är således inte bärande. Även 45x70 regeln som sitter mot taket är skarvad innan den når fram till pelaren.
Skiss på "avväxlingen" där jag markerat skarvarna med sträck i fetstil:

Logga in
Skapa konto
Bild på skarven vid höger pelare:

Logga in
Skapa konto
Ritning på takstolar:

Logga in
Skapa konto
Är denna väggen helt enkelt inte bärande eller har personerna som satte ihop huset helt enkelt struntat i att sätta dit avväxlingsbalken över den nuvarande öppningen?
Det stämmer att jag jag en övervåningen med takkupa, skall kolla i ritningarna imorgon och det står något.A a_w skrev:
Om den väggen är bärande så måste avväxlingen vara totalt felkonstruerad...
Om golvet på övervåningen känns tillräckligt styvt när du går på det och du inte har några deformationer där, så är nog avväxlingen inte ett problem.
Det finns nog goda förhoppningar att du kan utföra detta ingrepp, genom att montera en en avväxlande balk. Men att rekommendera är att anlita en konstruktör som kan räkna på denna balk och även utföra en bedömning gällande hur husets stabilitet kommer påverkas gällande anblåsning från vinden.
Det finns nog goda förhoppningar att du kan utföra detta ingrepp, genom att montera en en avväxlande balk. Men att rekommendera är att anlita en konstruktör som kan räkna på denna balk och även utföra en bedömning gällande hur husets stabilitet kommer påverkas gällande anblåsning från vinden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag ta bort den här spalten av lecablock eller är den bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
hur vet man att denna markerade vägg är bärande eller inte i villan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Förstå om del är bärande eller ej
Planlösningar -
Är dessa "hjärtväggar" bärande
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur kan jag bli säker på om innervägg är bärande eller inte?
Utbyggnad och tillbyggnad