Tjena!
Hoppas jag hamnade på rätt ställe.
Håller på att fixa till detta rum och skulle vilja ha bort dessa garderober som sitter vid snedtaket. Har läst någonstans att sådana garderober kan ha bärande funktion för taket, stämmer det eller är det bara att ta bort dom? Tack på förhand
Villa från 40-talet
-
1 nov 2021 15:12 #1
-
1 nov 2021 15:38 #2
Hur är garderoberna byggda? Ta några kort inifrån.
Regelverket borde kunna berätta om det är bärande eller ej eller om garderoberna döljer någon bärande stolpe. -
1 nov 2021 15:53 #3
Här kommer några kort inifrån
-
-
1 nov 2021 16:31 #5
Byggt med kraftigare grejor än jag misstänkte men ändå inte så kraftiga reglar så att jag skulle gissa på att de är bärande.
Säkrast att vänta in någon som har koll på tidsåldern/byggtekniken, för jag vågar inte säga bu eller bä.
Du råkar inte ha några konstruktionsritningar (inkl tak), det brukar leda till bra svar. -
1 nov 2021 16:57 #6
Har tyvärr ingen tillgång till några ritningar(för tillfället) men tack ändå
-
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 1 nov 2021 19:121 nov 2021 19:12 #7
Jag är ganska säker på att kattvindsväggarna rymmer bärande stödben till takstolarna. I brist på ritningar kan du ta reda på några uppgifter som underlättar en bedömning. Snözon? Husets bredd och takets lutning? Dimensioner på takstolarnas högben? Takstolarnas c/c-avstånd? Gå upp på kallvinden och mät.
-
1 nov 2021 19:23 #8
Kan inte så mycket om just kattvindars stödben men på bild 4 ser man en spikrak i panelen. Sitter de i takstolen så borde ju stödbenen inte göra det.
-
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 1 nov 2021 19:301 nov 2021 19:30 #9
Regeln på bild 4 är inget stödben. Ett stödben finns antagligen bakom gavelpanelen. Regeln harr dock en klen dimension vilket antyder att den är av modernare snitt än huset. På bild 1 kan man se hur taket buktar nedåt mellan garderoberna.
-
1 nov 2021 19:40 #10
Okey, tack för svar. Ska bege mig upp på vinden imorgon efter jobbet och mäta lite så återkommer jag.
-
Medlem · Korpilombolo · 2 089 inlägg 1 nov 2021 19:561 nov 2021 19:56 #11
Vi har liknande konstruktion. Med takkupor mellan stödbenen. Det ger smala prång fram till fönstren och garderober på sidorna. De har troligen hoppat över/tagit bort ett stödben redan mellan garderoberna så det riskerar försvaga taket om man tar bort flera. Stödbenen stämmer överens med avstånden mellan takstolarna. Man kan troligen ta bort garderoberna om man behåller stödbenen.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
2 nov 2021 17:33 #12
Bor i hälsingland så det kan bli endel snö men det brukar inte hinna lägga sig mycket på taket innan det bär iväg neråt. -
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 2 nov 2021 17:552 nov 2021 17:55 #13
Ingenting går upp mot kalla fakta. Även om en taklutning på 45° är oerhört fördelaktig i sådana här sammanhang (i princip halva snölasten) så kan inte dina takstolar klara sig utan stödben. Vill du ta bort stödbenen finns det två lösningar: 1 Förtärka takstolarnas högben, 2 Avväxla (ett begränsat antal åt gången). Du kan också frilägga stödbenen och begränsa dig till att ta bort garderobsväggarna. 1) och 2) kan leda till ganska omfattande arbete beroende på hur det ser ut.
-
3 nov 2021 06:21 #14
Liknande ämnen
-
Gipsbruk för att fylla hål mellan Vägg och Golv då det inte finns något "bärande" för bruket i hålet
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad betyder strecken? Bärande vägg?
Planlösningar -
Intyg om bärande vägg, hitta bra aktör/bra pris?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Bärande vägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Platsbyggda garderober - bärande?
Byggmaterial & Byggteknik