Byggahus.se

bärande balk vilken dimension?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Mycket är skrivet om att riva bärande väggar, men jag hittar inget svar på min fråga.
    Huset är i 2 våningar med vind, byggt 1920 av stående plank.
    Vill nu öppna upp mellan kök och rummet och ta bort största delen av den väggen.
    Spannet kommer att bli 3 m.
    Vill inte ha limträbalk, då det bygger för mycket.
    Men vilken dimension och typ av järnbalk krävs??
    Hur tung blir en sån, går den att hantera överhuvudtaget?
    Det måste ju finnas tabeller för sånt här, men jag lyckas inte hitta dem.
    Har förstått att en järnbalk måste kläs in med dubbel gips, eller?
    Om så, kan man inte byta ut den dubbla gipsen mot minerit som har en bättre brandklassning och kanske klara sig med ett lager istället?
    Ska gipsen/mineriten även vara mellan tak och balk?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Om vi börjar med bradklassningen så tror jag att det behöver du inte bekymra dig över så länge inte huset har flera brandceller. Det brukar man inte ha en enfamiljsbostad. Egen brandcell brukar då bara vara ex, ett garage i huset, pannrummet i många fall.

Dimensionen är inte så enkelt som att slå i en tabell, en byggnadsingenjör beräknar det där åt dig på någon timme eller 2 inklusive besök på platsen.

Du kommer att behöva visa sådana beräkningar, en sådan åtgärd som du tänker dig kräver bygganmälan och kanske bygglov.

Men jag personligen skulle gissa att en ingenjör kommer att föreslå en balk som är 120 - 180mm hög. Vikten ligger i så fall på uppmot 100- 150kg.

En annan sak som konstruktören också måste titta på är hur balken skall fästas in, det är lång från säkert att väggen runt hålet tål belastningen, i värsta fall blir du tvungen att förstärka med stolpar i källaren.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har gjort det du ska göra skillnaden är att jag har timmer. Mitt spann är 320cm och balken är en HEA 140 den är alltså 140 hög och 140 bred. den väger ca 25 kg/m.

Som hempularen skriver så måste du ha bygglov för att ändra i en bärande konstruktion och då måste det finnas en ritning och den gör en byggnadsingenjör.