Byggahus.se

Bära av bärande innervägg

1. C
    Medlem Nivå 2
    Hej

Bor på gaveln i ett 2 plans radhus från -68.

Har tänkt flytta en del av en vägg (ca 260 -290 cm) mellan klädkammaren och stora sovrummet på ÖV (se bild). Har försökt utröna om den är bärande genom att läsa runt på nätet och prata med 2 snickare jag känner (Har kollat igenom samfällighetens källare och med kommun, det finns inga ritningar förutom planritningar) och kommit fram till att så antagligen inte är fallet då den:

1. Inte går rakt igenom huset (finns ingen vägg alls där på BV)
    2. Inte går ut i hallen på ÖV

När jag gick på den idag var det reglat cc30 med 45*70 då blev jag fundersam. Tog upp mot tak och hittade en rejäl balk 70* minst 100 hög (se bild). Drar då slutsatsen att den bär upp nånting, vi har kommit fram till att det antingen undertak el takstolarna. Det finns ingen uppgång till den låga vinden (det är inte en meter vid nocken) (taket har bara 6 graders lutning) så jag kommer inte åt att se takstolarna utan att ta upp undertaket och sticka in huvudet,

Så jag tänkte bära av balken men har bara plats för pelare i de nya hörnen så det får bli med en balk på knappt 3 m som enbart vilar i hörnen. Kollar på limträ och minsta dimension jag hittar är 180 mm hög. den nuvarande balken går ned ca 100 mm från taklist så det blir ett rejält nedfall på uppemot 30 cm. Riktigt så mkt vill jag helst inte ha då det blir svårmöblerat (tänkte ha loftsäng där) så jag funderar på om limträpelare på 100*100 eller 120*120 skulle göra jobbet?

Förstår att detta är svårt att svara på och jag borde kanske kontakta en konstruktör men jag har just inget underlag att ge honom, jag vet inte om takstolarna är självbärande eller ej. Så jag tänkte kolla om någon här hade någon vettig synpunkt innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.

//Calle
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bjälke.jpg
    Vägg planritning.jpg

2. V
    Medlem · Nivå 6
  3. C
    Medlem Nivå 2
  4. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Hur är den andra väggen i klädkammaren uppbyggd?

5. anders07
    Medlem · Nivå 15
    I det kedjehus jag bodde i tidigare var i princip alla vägga att klassa som bärande med undantag av någon kortare vägg som var bygd med metallskenor istället.
    Det såg ut ungefär liknande som hos dig, en liggande 120x45 uppe vid tak och stående 75x45 med 60cc inne i väggarna.
    Jag öppnade upp ett hål på 180 cm i en vägg där jag bara lade en tvärbalk med snedstöd som ersättning (efter diskussion med konstruktör). Jag lade där in skjutdörrar så jag hade 400 mm kvar upp till tak...

Kan du lämna den liggande balken är det ju mycket enklare förstås...

6. V
    Medlem · Nivå 6
    Kolla upp vilken dimension du behöver för att ersätta bef. balk.
    Enl. ritningen ska det vara en taklucka i hallen?!

7. C
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla svar :)
    Den andra väggen verkar vara samma. cc30 och en rejäl bjälke längst upp (drog i några spikar för att kolla). Vi gjorde om badrummet för ett år sedan och på bilderna från då ser jag att det är tätare reglat i den väggen som går parallellt med denna (se bild).
    Tog upp mer och upptäckte att bjälken är delad...

Det finns en tak-kupa till utsidan...

Jag hade väl tänkt att lägga något under den befintliga bjälken för att styva upp den så att det inte skulle behövas så tätt med reglar. Men att ersätta den helt kanske är ett bättre alternativ, för att spara på höjden...
    bjälke2.JPG
    renovering badrum.jpg

8. C
    Medlem Nivå 2
    Jag tänkte köra på nu när man har några dagar ledigt och bygga upp den nya väggen och låta den gamla stå kvar med inställningen att det här löser sig! Hade först tänkt köra med plåtregel men fick tipset att ta träregel istället för att det bär upp mer. Vi har fått utökning i familjen så vi behöver det extra rummet, alternativet är att flytta och det vill vi inte göra...

9. V
    Medlem · Nivå 6
    Kan lägga den nya balken utanpå den bef. och limskruva ihop dom?

10. C
    Medlem Nivå 2
    Taket är rätt platt, 6 grader. Nock mitt på. Snackade en kille som trodde att det inte var takstolar utan balkar bara, och inte hela längden (8 m) utan 4-5 meter.. Han var konstruktör och ska räkna ut vilken last det behöver tåla (beräknat på yttertaket m snölast osv). Får se vad han kommer fram till hoppas det inte blir en herrejösses balk, känns som att det är lite risk för det... Kanske skulle behöva låta den nya väggen bära upp taket oxå isf, vilket jag inte planerat för...

11. C
    Medlem Nivå 2
    Får man samma bärighet/hållasthet då?