Bär väggen?

3k läst  3 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Huset är enplan med källare byggt 1953. Källarväggarna är murade av betonghålsten. Vi tänker ta upp ett hål för en dörr mellan garage och källare. Är väggen bärande eller är det bara att bila på? Hoppas bifogade ritning är läsbar..

2. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Vad jag kan se så är din vägg bärande.. Det går att lösa smidigt med en järnbalk som du placerar över dörröppningen.
    Bila bort en ca. 50 cm på var sida om öppningen och "stoppa in" en balk där..
    <<<glöm inte att rostskyddsbehandla balken innan du klär in den.... Och sen bör du stämpa upp på bägge sidor om öppningen för att försäkra dig att inte taket sätter ned sig innan du fått in balken.

3. N
    Medlem Nivå 1
    Jag missade att ange att valvet består av en c:a 10 cm betongplatta..
    Min undran är vad bär väggen, är det valvet? Ovanför är det ju bara ett antal garderober

4. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Enligt mig är inte 10 cm valv nåt bärkraftigt....... Om du är förvissad om att det är betong... varför inte göra starkare öppning isf??? 2st 45X95 ihopslagna... men endast ifall, det är betongvalv..
    Det handlar inte om bara garderober.. enl ritn. så ser det ut som att det är en vägg ovanför.... vad händer med den ???

varför snåla...? Sätt hellre upp mer än mindre är mitt motto..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: