Byggahus.se

Bänksskiva betong - syrafläck + val av ytbehandling (vax/olja?)

1. D
    Medlem Nivå 4
    Vi köpte en bostad tidigare i år som har bänkskivor av betong i köket och i badrummet. Dessa har en viss patina vilket jag tycker är helt okey, det är en viss flammighet i betongen som gör att den ser lite levande ut. I förra veckan blev dock någon form av matspill kvar på bänken när några gäster var här och troligen innehöll det något surt som har frätt på betongen och lämnade kraftiga vita fläckar. En del av fläckarna fick jag bort men betongen har kvar en vit nyans samt det frätta området. Jag har två funderingar kring betongskivorna.

Först och främst när det gäller det frätta området; är det slipning med stenslippapper som gäller? Grovlek 400 och sen 800 kanske?

Och sen funderar jag kring ytbehandling, både det skadade området och övriga skivor. Jag vet att förra ägarna använde någon form av betongvax som inte finns på marknaden längre. Jag har ingen aning om skivan har behandlats med någon form av sealer eller inte, men ytan är relativt glatt och blank och vatten pärlar sig, men det är väl vaxet i den som gör det gissar jag. Jag har sett att det finns allt möjligt i form av betonglax, topper, betongvax, stenolja m.m. Finns det kombinationer av dessa produkter som inte fungerar? D.v.s. kan det bli katastrof om jag t.ex. testar med stenolja på en tidigare vaxad betong? Jag såg att ett betongföretag rekommenderade först olja och sedan vax på sina bänkskivor. Är det säkraste att helt enkelt köpa ett betongvax? Annars verkade den här stenoljan från Selder rätt intressant:
    https://www.wsochcompany.se/ytbehan...till-betong-och-sten/stenolja-selder-company/

Jag har väldigt svårt att hitta information just om hur man behandlar en tidigare behandlad skiva, det mesta verkar gälla ny betong.

All form av input och hjälp uppskattas! Bifogar en bild på det skadade området.

2. C
    Medlem · Nivå 7
    Har du testat att mejla wsochcompany? Jag mejlade dem tidigare gällande behandling av en betongskiva och fick bra svar.

Slipar du så bör väl lagret som ligger på nu försvinna varpå du borde väl kunna behandla med vad som?

blir intressant att se ditt resultat då jag gärna vill ha en betongskiva vid hällen men vet inte vad jag ska behandla den med ...

3. D
    Medlem Nivå 4
    Jodå, jag har mailat dem för ett par dagar sedan men inte fått något svar. Jag tänkte oavsett att det inte skadar att få lite erfarenheter från andra här på forumet.

Jag planerar att behandla hela skivan, inte bara där fläcken är, därav min fråga om en produkt som fungerar ihop med tidigare vaxad yta.

Om du ska göra en helt ny skiva så verkar det finnas rätt gott om tips, WS och Company tipsade t.ex. på sin hemsida om betonglack + topper.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · Nivå 7
    När jag mejlade dem så tog det ett par dagar innan jag fick svar...

5. D
    Medlem Nivå 4
    OK! Bra att veta, tack!

6. D
    Medlem Nivå 4
    Fortfarande inget svar efter en vecka så det är kanske dags att börja experimentera på egen hand... :)

7. C
    Medlem · Nivå 7
    Testa kan du alltid :). Mejla tillbaka igen ?

8. D
    Medlem Nivå 4
    Ptja, de svarar väl om de känner att de har lust. :) Jag köper lite stenslippapper i olika grovlek och slipar tänkte jag, sen någon form av betongvax på det. :)

9. C
    Medlem · Nivå 7
    Uppdatera gärna med resultatet

10. D
    Medlem Nivå 4
    Absolut, det gör jag.

Jag mailade Betongdesign också och fick svar ganska omgående, de ville se bilder på skivorna innan slutgiltig rekommendation men de tyckte jag skulle köra hårdvaxolja och vax (som de säljer, det var därför jag mailade dem).

• Laddar…
  11. D
    Medlem Nivå 4
    Nu är projektet klart och i slutändan så löste det sig på ett oväntat vis. Vi har nämligen ett marockanskt klinkersgolv i badrummet som en tidigare ägare satt in, och även det behöver någon form av behandling. Jag gick till en butik i krokarna (Marocko Bazar på Södermalm) och frågade vad de rekommenderade. Döm om min förvåning när de plockar fram exakt det vax som förra ägaren hade på bild, direktimporterat från Marocko. Det är exakt det vaxet som används på betongskivorna innan. Det kostade 150 kr för en 250 ml burk (som räckte gott och väl) eller 400 kr för ett kilo. Jag har impregnerat både golvet och skivorna med det nu och fått ett fint resultat. Fläcken slipade jag ner med våtslippapper 400 och 1000 innan.

En eloge till Betongdesign dock som gav utförliga svar och rekommendationer. WS & Company hörde av sig efter ett par veckor och frågade om jag fått svar vilket jag svarade att jag inte fått, men sen hörde jag inte av dem mer.

12. C
    Medlem · Nivå 7
    Tack för uppdatering ! Vad heter vaxet ?

13. D
    Medlem Nivå 4
    Se bild. Jag har inte sett det någon annanstans.

• Laddar…
  14. C
    Medlem · Nivå 7
    Vill du lägga upp bilder på resultatet :) ?

15. D
    Medlem Nivå 4
    Du får ha i åtanke att dessa skivor varit med i många år och fått mycket fläckar och patina under sin livstid. Men de är lena som sammet och lite glansiga nu efter vaxningen.