29 017 läst · 45 svar
29k läst
45 svar
Bänkskivor - erfarenheter
Sida 1 av 4
Vi skall välja bänkskiva till vårt kök och vi vet inte vad vi skall välja.
Hjälp oss :banghead:
Här följer en högst personlig sammanställning av vad vi tror:
1 Sten - snyggast, dyrast, värmetåligt och hårt, men känsligt för kalk och syror.
2 Laminat - vanligast, billigast, lätt att torka av, men tål inte värme så bra
3 Kompaktlaminat - dyrt, värmetåligt, snyggt
4 Stenkomposit - dyrare och snyggare, men tål det värme ?
5 Trä - snyggt men mycket känsligt och opraktiskt
6 Rostfri - praktiskt men lite för traditionellt
Vad är era erfarenheter av materialen.
Hjälp oss :banghead:
Här följer en högst personlig sammanställning av vad vi tror:
1 Sten - snyggast, dyrast, värmetåligt och hårt, men känsligt för kalk och syror.
2 Laminat - vanligast, billigast, lätt att torka av, men tål inte värme så bra
3 Kompaktlaminat - dyrt, värmetåligt, snyggt
4 Stenkomposit - dyrare och snyggare, men tål det värme ?
5 Trä - snyggt men mycket känsligt och opraktiskt
6 Rostfri - praktiskt men lite för traditionellt
Vad är era erfarenheter av materialen.
Om man frågar mig så går Laminat bort direkt, blir bara fult med tiden och går knappt att reparera.
I övrigt så måste väl inte det ena utesluta det andra?
Gjorde själva ett "wild card" och köpte bänkskiva helt i rostfritt och bara älskar det. Men vi gillar den lite industriella looken också.
Tycker trä har lite oförtjänt dåligt rykte, har aldrig upplevt att det kräver speciellt mkt underhåll, och det är dessutom mkt enkelt att underhålla, slipa och olja emellanåt så håller det i evigheter.
Sten har jag aldrig provat, men snyggt är det ju, om än lite kallt och glas går sönder på det
I övrigt så måste väl inte det ena utesluta det andra?
Gjorde själva ett "wild card" och köpte bänkskiva helt i rostfritt och bara älskar det. Men vi gillar den lite industriella looken också.
Tycker trä har lite oförtjänt dåligt rykte, har aldrig upplevt att det kräver speciellt mkt underhåll, och det är dessutom mkt enkelt att underhålla, slipa och olja emellanåt så håller det i evigheter.
Sten har jag aldrig provat, men snyggt är det ju, om än lite kallt och glas går sönder på det
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 982 inlägg
Laminat - billigt, går att byta när det går åt helvete, enkelt att ge köket en ny look men en annan skiva.
Sten - Saker går lättare sönder
Trä - Beror på disciplinen, sålänge man inte sätter varma grytor på den och använder den som skärbräda samt torkar bort vatten så håller det.
Sten - Saker går lättare sönder
Trä - Beror på disciplinen, sålänge man inte sätter varma grytor på den och använder den som skärbräda samt torkar bort vatten så håller det.
Vi valde sten kalksten). Har haft rostfritt, trä (vanlig olja samt hårdvaxolja) och laminat tidigare, men stenen har en överlägsen kombination av egenskaper - värmetålig och åldras vackert. Vi har under några år fumlat med en tallrik som gick sönder. Underhållet inskränker sig till regelbunden inoljning med parafinolja (några gånger per år). Kalkfläckar om man har hårt vatten eller citronfläckar slipas lätt med 600-1000 våtslippapper så blir den som ny igen.
Angående laminat och värme, så här skriver i alla fall IKEA:
Vi har laminat och jag tycker det är mycket smidigare än trä. Hade träskivor förut och det var bara besvärligt att sköta om, blev fläckar av saker mycket enklare. Snyggare är det, men då ska man sköta om det också. Jag är för lat för att göra sånt och då passar laminat perfekt 
Jag tycker att laminat har fått ett oförtjänt dåligt rykte, det är relativt billigt och mycket lättskött. Beror det helt enkelt på att laminat är "omodernt"?
Vi valde trä för att vi.tyckte det passade vårt kök bäst utseendemässigt, även om det skulle vara lite jobb med det som alla sade. Sten valde vi bort bl.a. på grund av känslan när man ställer ner t.ex. ett glas, men även pga priset och otympligheten vid installation (vi har långa skivor).
Laminat och rostfritt är nog de mest praktiska materialen egentligen. Men den praktiska funktionen som jag saknar allra mest på moderna bänkskivor är den lilla kant som fanns på alla gamla rostfria bänkskivor. Spiller man ut lite vatten nu så blir det mycket att torka på fronter och med lite otur även i lådorna, för att inte tänka på hur mycket städa det blir med saft...
Hur som helst, välj det ni tycker är snyggast/erbjuder rätt känsla! Förutsatt att ni orkar med det underhållet ert val innebär. För egen del så tycker jag inte att våra oljade ekskivor är så jobbiga att olja 2-3 ggr/år och lite normalt slitage tillför bara positivt tycker jag. Det visar ju att det lever folk i huset.
Lycka till med ert val, det blir säkert rätt för er!
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Laminat och rostfritt är nog de mest praktiska materialen egentligen. Men den praktiska funktionen som jag saknar allra mest på moderna bänkskivor är den lilla kant som fanns på alla gamla rostfria bänkskivor. Spiller man ut lite vatten nu så blir det mycket att torka på fronter och med lite otur även i lådorna, för att inte tänka på hur mycket städa det blir med saft...
Hur som helst, välj det ni tycker är snyggast/erbjuder rätt känsla! Förutsatt att ni orkar med det underhållet ert val innebär. För egen del så tycker jag inte att våra oljade ekskivor är så jobbiga att olja 2-3 ggr/år och lite normalt slitage tillför bara positivt tycker jag. Det visar ju att det lever folk i huset.
Lycka till med ert val, det blir säkert rätt för er!
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Sten tål syror.Sten är inte dyrast ligger i samma prisklass som övriga material, dock ej laminat som är billigare. Jämför offerter så ska du se.
Stenkomposit, eller kvartskomposit är värmetåligt upp till 180grader, men man bör ej ställa kastruller mm direkt på. Men det ska man inte gör på något material.
Allt handlar om tycke och smak. Ut på nätet och leta där finns massor med info.
Stenkomposit, eller kvartskomposit är värmetåligt upp till 180grader, men man bör ej ställa kastruller mm direkt på. Men det ska man inte gör på något material.
Allt handlar om tycke och smak. Ut på nätet och leta där finns massor med info.
när vi beställde vårat kök, så sa säljaren att sten tål inte vämre, de kan bli fula märken av värme om man har oflyt, sen är inte en stenskiva helt plan utan de finns små små gropar som bakterier div saker kan fasta i, + att den är bra jäkla dyr, visst är de snyggt,
lamminat, visst inte lika exlusivit, men bra mkt billigare. lätt å byta om man skulle ledsan på den, utan att man behöver gråta blod över priset.
trä är riktigt snyggt, kräv lite arbete, men får man de som en vana så tror ja att de är den man kan ha längs, blir garanterat lägst PPA värde på den
lamminat, visst inte lika exlusivit, men bra mkt billigare. lätt å byta om man skulle ledsan på den, utan att man behöver gråta blod över priset.
trä är riktigt snyggt, kräv lite arbete, men får man de som en vana så tror ja att de är den man kan ha längs, blir garanterat lägst PPA värde på den
Vill man ha en tålig och lättskött skiva så tror jag rostfritt är bäst. Tål allt, även värme.
Vad gäller sten så är ju olika stensorter olika känsliga, marmor och kalksten är känsligt med syror, vinfläckar osv men granit tål väl i princip allt?
Vad gäller sten så är ju olika stensorter olika känsliga, marmor och kalksten är känsligt med syror, vinfläckar osv men granit tål väl i princip allt?