4 850 läst · 12 svar
5k läst
12 svar
Bänkskiva
Hej vi är på gång med ett nytt kök och har en del funderingar omkring vilken bänkskiva som är bästa valet, och vilka är för och nackdelarna mellan dessa?
Det vi väljer mellan är skiva från silestone(kvartskomposit) eller granitskiva. Så har ni erfarenhet och eller goda råd så är vi tacksamma för hjälp
Det vi väljer mellan är skiva från silestone(kvartskomposit) eller granitskiva. Så har ni erfarenhet och eller goda råd så är vi tacksamma för hjälp

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg
Det är en granitskiva (Blue Pearl) i vårt kök och så vitt vi förstår så är den ungefär 15 år gammal och verkar vara i stort sett i nyskick. Det har blivit två hack där den snurrande tunga plattan i mikron föll ner på bänken och sprack, drygt en halvmeters fall. Vi ställer plåtar och ugnsformar direkt på den, har spillt mycket på den under de sju år vi har bott här och innan var det en barnfamilj i tre år. Men Blue Pearl är en av de hårdare granitskivorna så alla granitskivor är inte lika okänsliga.
Vad jag har fått höra så tål inte Silestone hög värme och de är heller inte helt resistenta mot fläckar. Om valet är mellan Silestone och granit hade jag kört på granit.
Själva har vi marmor. Helt knasigt. Tål ingenting och fläckar blir det. T o m av mjölksyran i mjölk. Men oj vad snyggt!
Själva har vi marmor. Helt knasigt. Tål ingenting och fläckar blir det. T o m av mjölksyran i mjölk. Men oj vad snyggt!
Vi har granit i köket och har inget direkt att klaga på. Bra att baka på, tål heta stekpannor, kladd från såsslevar, vinspill etc. En nackdel är förstås att det är hårt och sprött, dvs viss försiktighet måste visas.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg
Som jag skrev så ställer vi normalt heta plåtar och stekpannor direkt på granitskivan vilket man enligt Ikea inte får göra på en laminatskiva. Mycket bekvämt att slippa ha karottunderlägg på skivan och inte vara rädd att spilla ugnsrengöringsmedel etc. på den, vilket är väsentlig information för trådskaparen.KnockOnWood skrev:
Snälla du, vi pratar ju om ett hem i vår fridfulla del av världen, inte om en krigszon där beväpnade krigare springer funt och sätter yxan eller svärdet i köksbänkarna.
Ställer du samma krav på övriga interiörer i ditt hem?
Vet du hur lätt ett handfat, en toalettstol, TV-skärm eller en väggspegel går sönder om man agerar vårdslöst?
Det handlar inte heller om vad jag ställer för krav på annan interiör utan det handlar bara om att du påstod att en laminatskiva är minst lika tålig som en granitskiva. Blanda inte bort korten och börja ta upp annat. Vi är väl här för att ge underlag för TS inför köksbesluten.
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Jag har flyttat en off topic diskussion om arbetförhållanden för de som arbetar med granit hit https://www.byggahus.se/forum/threads/arbetsfoerhallanden-foer-de-som-jobbar-med-granitskivor.313221/
TS väljer mellan bänkskiva av granit och kvartskomposit, och undrar om någon har erfarenheter av dessa bänkskivor.
/Moderator
TS väljer mellan bänkskiva av granit och kvartskomposit, och undrar om någon har erfarenheter av dessa bänkskivor.
/Moderator
Ingen erfarenhet men vad jag förstår så är det skillnad mellan ljus och mörk granit i hur poröst det är.
Har själv mörk granit och det är helt oslagbart tycker jag men kommer troligen välja komposit när jag nu bygger om kök enbart för att kunna välja en ljusare färg. Går dock här bara på vad jag tror efter att ha googlat på nätet där allt ju är sant.............
Efter att ha haft granit är allt annat en sten helt uteslutet för mig (äkta eller konstgjort).
Har själv mörk granit och det är helt oslagbart tycker jag men kommer troligen välja komposit när jag nu bygger om kök enbart för att kunna välja en ljusare färg. Går dock här bara på vad jag tror efter att ha googlat på nätet där allt ju är sant.............
Efter att ha haft granit är allt annat en sten helt uteslutet för mig (äkta eller konstgjort).
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Jag jobbar med köksförsäljning sedan många år och det avgörande skälet till om kunden väljer granit eller kvartskomposit brukar vara utseendet. De som vill ha en mörk bänkskiva brukar ta granit. Idag är ljusa bänkskivor populärt och då väljer de flesta kvartskomposit eftersom de vill ha en ganska enfärgad, tålig skiva. Eftersom det inte är några stora skillnader mellan granit och kvartskomposit tycker jag ni ska låta utseendet styra ert val.
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Granit tål högre temperatur än kvartskomposit (600 grader) men eftersom granit kan spricka av värmechock rekommenderas att man ändå alltid använder underlägg. Kvartskomposit är inte lika värmetåliga eftersom bindemedlet i bänkskivorna kan missfärgas av värme, man brukar säga att de klarar 130-150 grader. Kvartskomposit går att få i större format än granit så ibland väljer kunden det för att få en skarv mindre. (Men detta visste du väl redan BirgitS, du som är så duktig på kök
).

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg
Tack, men just detta har jag undrat över. Vi har ju granit idag men så småningom så måste köket ju göras om och det är lite jobbigt med den svarta ytan när ögonen inte är så unga längre.E Enannananna skrev:Granit tål högre temperatur än kvartskomposit (600 grader) men eftersom granit kan spricka av värmechock rekommenderas att man ändå alltid använder underlägg. Kvartskomposit är inte lika värmetåliga eftersom bindemedlet i bänkskivorna kan missfärgas av värme, man brukar säga att de klarar 130-150 grader. Kvartskomposit går att få i större format än granit så ibland väljer kunden det för att få en skarv mindre. (Men detta visste du väl redan BirgitS, du som är så duktig på kök).