Byggahus.se

Bänkskiva, vit marmor, missfärgad av plattsättare

1. A
    Medlem · 20 inlägg

aplusb

Medlem
    Hej,

Har en plattsättare som kaklade badrummet i december. Arbetet var väl utfört, och kostnaden var rimligt. Han fick i uppdrag att lägga kakel i vårt nya kök också. Detta utförde han i torsdags (18/2 2021).

I dag (22/2 2021) skickade han sin lärling för att foga. Jag var skeptisk, men höll det för mig själv. Han utförde arbetet utan att skydda vår nya marmorskiva.

Marmornbänkskivan, som är vit, är nu missfärgad på flera ställen och jag har förgäves inte kunnat få bort fläckarna. Skivan kostade 35 000kr.

Ringde kakelläggare och han lät uppgiven, han skulle försöka hitta något medel. Har ni något medel att rekommendera? Vad hade ni gjort om missfärgningarna inte går bort? Kan jag be honom att ta kostnaden för nya skivan via hans ansvarsförsäkring?

Tack på förhand för alla svar.
    Alexander

Edit: laddar upp bilder imorgon 23/2. Vill fånga kontrasten med naturligt ljusinsläpp.

Redigerat
  2. MariaiÖstergötland
    Husägare · 1 177 inlägg

MariaiÖstergötland

Husägare
  3. A
    Medlem · 20 inlägg

aplusb

Medlem
    Glömde nämna det.

Laddar upp imorgon, när jag kan fota i naturligt ljus.

4. MariaiÖstergötland
    Husägare · 1 177 inlägg

MariaiÖstergötland

Husägare
    Ja det där var ju olyckligt och definitivt inget jag hade accepterat. Med det inte sagt att det är värt omaket att "bråka om" en ny skiva, eftersom din nya mest troligt också kommer bli missfärgad av gurkmeja, soja och blåbär inom närmsta halvåret. Snarare någon typ av kompensation för "sveda och värk" tycker jag vore på sin plats.

5. Viktor.J
    Medlem · 244 inlägg

Viktor.J

Medlem
    Självklart tråkigt att det blivit fläckar på stenen. Jag tycker att hantverkaren bör kompensera stenen på något sätt.

Men, med en Carrara bänkskiva så är detta bara början, inom några månader kommer du ha samma fläckar ändå överallt. Jag har haft en likadan skiva och den är omöjlig att hålla fin. Så till hantverkaren så kan du lägga fram det som att du verkligen är missnöjd och vill ha någon typ av ersättning, men enligt mig kommer du inte bry dig om 3 månader.

6. Okarlsson
    Renoveringsnovis · 801 inlägg

Okarlsson

Renoveringsnovis
    Håller med här. Man har mormor för att man gillar (iaf acceterar) "patina". Men några tusenlappar i prisavdrag är ju absolut rimligt.

• Laddar…
  7. MariaiÖstergötland
    Husägare · 1 177 inlägg

MariaiÖstergötland

Husägare
    Det där var nog veckans roligaste felskrivning. :crysmile:

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 050 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Är kaklet i köket också nytt och satt av samma hantverkare? Ser ju lite snett ut och ser ut att ha fogsprång. Lägg ut några fler bilder.

9. A
    Medlem · 20 inlägg

aplusb

Medlem
    Kaklet i köket är nytt, han har inte silikon:at ännu.

10. A
    Medlem · 20 inlägg

aplusb

Medlem
    Noterat. Tack för svar.

11. A
    Medlem · 20 inlägg

aplusb

Medlem
    Tack för svar.

12. A
    Medlem · 20 inlägg

aplusb

Medlem
    Tack för svar. Jag hoppas att du har rätt, tråkigt med fläckar på en ny skiva.

13. A
    Medlem · 20 inlägg

aplusb

Medlem
    Någon som har lyckats få bort fläckar från marmorskiva, eller vet hur?

Har googlat, vill bara höra mig för först, innan jag provar en lösning.

14. Jiji
    Medlem · 1 319 inlägg
    En del fläckar minskar av sig själv med tiden men annars är det nog slipning som gäller. Har fläckarna gått in djupt går de inte bort trots slipning.

Det är nog bra att veta vad som gjort fläckarna. De ser lite olika ut.
    Vit marmor är väldigt känslig dock.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.