Byggahus.se

Bänkskiva; lösning för radiator

1. F
    Hobbyelektriker · Gävleborg · 1 858 inlägg

Fluxor

Hobbyelektriker
    Jag har lite laminat i mitt kök som ska bytas mot trä. Dock så har jag idag ingen väg för värmen från en radiator att passera uppåt mot fönstret, och undrar om någon har någon smart eller snygg lösning för detta. Hur skulle du ha gjort för att låta värmen cirkulera i mitt fall? Bilden visar nuvarande skiva, tätt mot fönstret.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Finns nog ingen genväg , värmen ska upp utmed fönstret , det finns brädor med spår i .
    Står blommorna kvar på en ny ventilerad , inte många då tätas spåren till , så blir det att vattna mycket mer

3. Kretikos
    Tillbyggare · stockholm · 838 inlägg

Kretikos

Tillbyggare
    Om du har radiator gissar jag att du inte har några bänkskåp framför? Om så är fallet skulle jag ta ur skivan framför fönstret för att få en spalt.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inte fel att ta ut den lite , det måste bli konsoler då , blir en spalt på 4 cm och lite bredare skiva , mer plats att ställa blommor på , ser lite trångt ut nu

5. F

Fluxor

Hobbyelektriker
    Jag har funderat på att fräsa ur en liten spalt i bakkant på skivan, men jag och fräs...

Kanske kan göra en grundare fönstersmyg som sluttar ned och på så sätt få spalten i fönstret istället, tänk 45 graders vinkel.

Bänkskivan till vänster tänkte jag fästa med skruv genom en vägg in i ändträet.

Inga skåp nedanför fönstret.

6. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
  7. S
    Medlem · - · 5 834 inlägg

smurfen72

Medlem
    Jag hade tidigare en tät skiva men skaffade bergvärme och blev nojig på framledningen och köpte nån metall ram man fällde in i skivan men kan inte påstå att jag märkte nån skillnad så jag skulle låta det vara om det funkar bra i dag. Numera är köket bytt bänken borta och enbart golvvärme i köket.

8. F

Fluxor

Hobbyelektriker
    Att fälla in ett galler skulle kunna funka, men jag vill ha den planmmonterad, och det kommer jag aldrig lyckas med. Ligger den ovanpå kommer det samlas tonvis med skit i kanten. Dock behöver man ju inte fästa den, så det kan vara ett alternativ, om man fick tag i ett snyggt galler...

Hur märker man om det fungerar bra idag? Har haft tätt i tio år, och huset står kvar. Alla dessa råd som säger att det ska vara cirkulation, varför? Nog för att det kan bli lote småkallt på skivan när det är svinkallt ute, men annars är det väl ingen större fara verkar det som.

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Får du ingen imma på rutan så låt det vara som det är och blommorna torkar inte ur

10. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    Fast nu förstår jag nog inte riktigt hur du menar. Såhär ser den ut när den är monterad i 16mm lagom sladdrig spånskiva:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3955.JPG

Mitt pekfinger i nederkant som jämförelse.
    Det är jag själv som satt dit den ovanför kylskåpet, som behövde lite extra luftcirkulation runt, och jag är sannerligen ingen fena på finsnickeri. Tvärtom, hålet ser ut som hejkomochhjälpmig, men det spelar ingen roll eftersom man snäpper fast gallret sen i dess egna flänsar.

Med detta sagt så kan jag nämna att jag har en liknande situation i köket, med bänkskiva över det ena av två element. Det elementet har varit helt avstängt sen inflyttningen 2010, och det har aldrig varit några problem. Lite kallt ovanpå bänkskivan som sagt, men det spelar ju ingen roll.

11. F

Fluxor

Hobbyelektriker
    Jag menar att jag vill ha ramen i samma nivå som skivan.

Har för övrigt "samma" galler ovanför min kyl!

• Laddar…
  12. D
    Medlem · 712 inlägg

DFYD123

Medlem
    Fräs
    Ta fräsen och gör motsvarande urfräsning direkt i träbänkskivan som på denna bild.

13. T
    Medlem · Blekinge · 7 619 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Du behöver inte fräsa om du tycker det är svårt.

Borra ett antal större hål i skivan. Sedan kör du till Bauhaus där det finns olika hålplåtar. Såga till hålplåten så att den täcker hela skivan så får du en plan yta med hål i.

Oavsett vilken lösning du väljer så får du bara bra cirkulation om luft tillför underifrån, t ex genom sockeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.