Byggahus.se

bänkskiva i massivt trä

1. T
    Medlem Nivå 1
    Jag har fastnat för en snygg bänkskiva i massiv valnöt till badrummet. Där vi ska ha ett handfat i betong ovanpå.
    Min man påstår att man inte kan ha massivt trä i badrum för att det kommer inte tåla fukten.
    Vad säger ni? Någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Det är inga som helst problem, under förutsättning att skivan är av god kvalitet.

3. phl
    Medlem · Nivå 14
    Valnöt är ett rätt hårt träslag som rätt behandlad kommer tåla fukten hur bra som helst. Antar att den är grundbehandlad med olja eller liknande.

4. K
    Medlem Nivå 1

behandling?

Jag skall ha en bänkskiva i ek med ned fällda handfat.
    Skivan är köpt helt obehandlad.
    Olja ser jag inte som ett alternativ då de kräver förmycket underhåll i ett badrum.

Förslag?
    Förnissa eller kanske något vax.

5. V
    Medlem Nivå 5

Skulle nog säga tvärtom, valnöt är ett ganska mjukt träslag. Men det spelar å andra sidan ingen roll om man bara behandlar den ordentligt.

6. K
    Medlem Nivå 4

Jag har ekskiva med försänkt handfat i badrummet. Jag använde Nordsjö celco båtlack, helblank. Är helnöjd, fin, underhållsfri yta som är lätt att hålla ren.

mvh Kai

7. Robster
    Medlem Nivå 5
    Vi har ekskiva med försänkt handfat i badrummet och vi har endast oljat skivan (gillar inte lackstuket) och det funkar kanon. Bara att svepa av det värsta när man blött ned så är det ingen fara alls.

//Rob

8. V
    Medlem · Nivå 13
    Osmo hårdvaxolja är helt suverän...vattnet pärlar sig på den ytan.
    Har den i köket på mina ekskivor och är riktigt riktigt nöjd !!