Byggahus.se

Bänkskiva från Ikea knäckt

4k läst  16 svar

1. Mo_ha
    Medlem Nivå 1
  2. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Vill ni ha mer än en ny bänkskiva? För en ny bänkskiva får ni.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 18
    Kostnader du har för bilkörning/transport och som har uppstått på grund av felaktig produkt ska Ikea kompensera dig för.

4. Mo_ha
    Medlem Nivå 1
    Vi får samma mått som vi beställt. Men den provisorisk skiva kommer i 2 delar.

5. Mo_ha
    Medlem Nivå 1
    Transport har jag redan betalt vid beställning. Jag ska inte betala för den ny, heller inte för den provisorisk. Jag tänker på montering o den perioden som vi hade ingen kök pga Ikeas fel.

6. E
    Medlem · Nivå 18
    Konsumentköplagen gäller här.
    Den säger :
    Skadestånd

Du har rätt till ersättning för kostnader som du fått på grund av felet på varan. Du kan också få ersättning om något som tillhör dig eller din familj har skadats, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar ditt golv.

• Laddar…
  7. L
    Medlem Nivå 1
    När ni är klara tycker jag ni ska sammanfatta vad ni upplevt med leveranserna, bemötande osv. Ett välformulerat mail till kundservice med ett anständigt krav har jag svårt att se inte gå igenom. Vi hade liknande strul som ni plus lite annat och fick tillbaka 10% av allt inköpt på IKEA helt utan följdfrågor. Så strular de till det så kan man få ersättning.

Sen huruvida lagrummen osv ser ut får nån annan svara på.

• Laddar…
  8. K
    Medlem Nivå 5
    De brukar alltid vara generösa med att ge ut presentkort eller fria lunchkuponger för eventuellt strul.
    Senast fick jag 6 lunchkuponger för en extra resa på 1 mil då jag fick fel saker.

9. O
    Medlem Nivå 1
    Vi köpte en bänkskiva hos dem med utsågat hål för spishäll.
    Hålet var dock för litet, det skulle vara för 80-häll, men de hade sågat för en 60-häll.
    Vi ringde om det och de undrade om vi hade hantverkare på plats som kunde fixa det eller om de skulle skicka någon.
    Vi löste det själva, men oavsett om de eller vi löste det så hade vi fått tillbaka hälften av kostnaden för bänkskivan i kompensation. Så vi fick en ganska ordentlig summa tillbaks, då bänkskivan var i stenkomposit och 2.5x1.2m stor.. Ikea brukar vara väldigt bra att ha att göra med om något blivit fel, de krånglar sällan!

• Laddar…
  10. MC-kungen
    Medlem Nivå 1
    Vi fick en ny skiva 3 ggr då DHL skadade den i transporten. Sista gången fick jag bära in den själv då dom skickade 2 tunntarmar för att köra ut den som gnällde att den var tung.

Ingen kompensation från Ikea men tillfälliga skivor som jag fick behålla och senare byggde arbetsbänkar av
    Tog över 4 månader från att vi beställde första skivan tills vi fick en skadefri.

Ikea har alltid varit problemfria att ha att göra med men transporterna däremot är som ett lotteri...

• Laddar…
  11. J
    Medlem Nivå 1
    Ikea levereade fel bänkskiva till mig (fel färg), de sa åt mig att montera den felaktiga. Sen beställde de ut snickare som bytte till den nya när den kom. Ikea var totalt problemfria att ha att göra med och stod för allt.

• Laddar…
  12. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Beställde bänkskiva i kompositsten av min köksleverantör.
    Levererades av dekkert. Killen som skulle mäta kunde ingenting. Tog över två timmar. Ett tag trode han att köksön var 23 kvadratmeter. Lite större än själva köket

Sen kom de som skulle montera. Skivan var för lång så de sågade den för kort istället. Då gick det inte att foga bra. Då påstod de att de inte fogade runt skivorna för de kunde ju inte veta vilken färg vi ville hapå fog.
    De satte den även snett och hel limmade alla skivor. Samt missade att det var en fläck i den helvita skivan.

När allt skulle månteras om så konstaterade de att de behövde både vvs och elektriker på plats men det glömde de.
    En dag att titta på när de bytte skivorna och en dag att monteta tillbaka vvs och el samt städa alla nederskåp i hela köket. Blev det för mig.

Köket och skivorna bestäldes i februari. Mättes upp på plats i maj. Allt satt på plats i februari. Så ca 1 år från beställning .Kompensation hittills........ingen.

Även köket från Intoto kom helt mosat. Nya delar leverans tid sju veckor.

Köksrenovering jag gärna glömmer

13. 5
    Medlem Nivå 2
    Innan någon köper ny bänkskiva, kolla detta test först:

• Laddar…
  14. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Ikeakök? Eller ville du bara skriva av dig? :rofl:

Annars låter det ju som du haft otur med alla hanteverkare och leverantörer du haft att göra med....

15. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Ser ut att vara från ett oberoende testinstitut det där ;)
    Vem betalade testet tror du. En konkurrent till Ikea kanske?

Jag bygger ett dyrt kök från en av ikeas konkurrenter men min snickare säger att förutom måtten och att monteringen tar tid så är det inga större fel på IKEA utan de har generellt bra grejjer. Detta då han alltså inget tjänar på att prata gott om dem.

Men vet att många kökssäljare hos konkurenterna till IKEA har det jobbigt nu då de har svårt motivera sina enorma mät/monteringskostnader när de dessutom sällan har vettiga hantverkare de samarbetar med.