Byggahus.se

Bänkskiva av körsbär

2k läst  5 svar

1. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Hej! Jag är på gång att tillverka en bänkskiva av körsbär (ett gammalt träd som vi fått fälla från tomten, snygg touch att använda det i köket, eller hur?) Nu undrar jag vad som blir trevligast och mest funktionellt att ytbehandla den med.

Den ska som sagt användas i köket, med allt vad det innebär av fukt, slitage, repor mm mm. Samtidigt gillar jag träkänslan och vill inte lacka in den i en massa klarlack – då kan man lika gärna köpa en bänkskiva i plast, tycker jag. Helst skulle jag bara vilja olja den, men räcker det, tror ni?

2. M
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  3. F
    Byggveteran Nivå 16
    Jag kan också rekommendera Osmo hårdvaxolja. Top pilen är speciellt avsedd för bänkskivor och funkar mycket bra.

• Laddar…
  4. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Håller med men vill också inflika att top-oil enligt uppgift jag fått från ÅF är original hårdvaxolja fast i lite annorlunda (mindre) burkar

• Laddar…
  5. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
  6. F
    Byggveteran Nivå 16
    Det stämmer säkert. Jag använder själv original (3062) matt nu till mina golv och jag använda tidigare top oil med samma beteckning till bänkskiva och konsistens och färg på oljan är nog detsamma.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka