Byggahus.se
Hej!

Jag behöver lite input gällande ett stundande projekt.

Jag ska uppgradera till ett större saltvattensakvarium och får hem mitt nya måttbeställda akvarium om ca två månader.
Mitt förra kar beställde jag även med pulverlackerad stålställning samt möbel.
De hade dock blivit rejält dyrare på möbelbygget och ville ha ca 20.000 för detta (ifs en nätt summa vad gäller detta projektet, tyvärr) vilket jag tyckte var lite blodigt samt är det kul att göra något själv.

Karet kommer ha dessa mått:
3D-ritning av ett stort akvarium med angivna mått, 200 cm i längd, 65 cm i djup och 80 cm i höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså kommer det vara precis över 1000L. Jag skulle uppskatta att den totala viken kommer att landa på ca 1500kg med allt inräknat när det är fyllt. Dock är detta en levande vikt som förflyttar sig med pumpar som genererar vågor i karet osv.

Jag har tidigare byggt ett antal ställningar enligt nedan ritning. Dock tänker jag att jag kommer köra på två stolpar i mitten ist för en i detta fallet.
Ritning av en träställning för akvarium med måtten 2500x750x1000 mm.
Skapa konto

Eftersom det nu gäller en rätt rejäl pjäs vill jag ha lite input på vilka dimensioner på virket som skulle vara rimligt. Min initiala tanke är 45x145 reglar men är osäker på om man borde få upp ett steg.
Bänken kommer vara 1000mm hög vilket också bör vara relevant.

En bild på mitt nuvarande akvarium om någon är intresserad:
Saltvattensakvarium med färgglada koraller och tropiska fiskar på en vit möbelställning.
Skapa konto

• Gilla
ConnyK
  • Laddar…
Ingen som har någon input gällande detta? ;)

J
För det första: ett riktigt fint akvarium du har. (y)

Gällande din skiss så skulle jag ändra på några detaljer då akvarium är riktigt tunga. I mitten på bänken har du två stående dubbla reglar och vid sidan av dessa två liggade/horisontala reglar både uppe och nere. För att få bättre bärförmåga så skulle jag göra ett urtag i de innre stående reglarna (som går ner till golvet) så att den ena horisontala regeln kan ligga direkt på denna. Då kommer du få betydligt större bärförmåga på denna. Det samma skulle gälla den näst yttersta regeln vid varje kortända (den yttersta/den synliga i gaveln har du reda löst.

Sedan skulle jag fundera lite mer över "formstabiliteten" för bänken. Jag skulle gärna vilja göra ett kryss över hela baksidan och kortsidorna alternativt täcka dessa med en plywood på dessa sidor. Har man ett akvarium som i runda slängar väger 1,2-1,5t ton 1 meter över marken vill man inte att bänken börjar svaja om man råkar putta till det...

45x145 reglar tycker jag känns lite i väl mycket överkant. Du kan utan problem gå ner till 45x95, speciellt om du stabiliserar med kryss eller skiva.

Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.