Byggahus.se
Hej på er.
För ett tag sem tillverkade jag kryssbensbord, halvt i halv fog med en tvärslå som går igenom kryssbenen så det blir stadigt. Jag kilade ur tvärslån så det blev en tapp som jag sedan trär igenom kryssbenet. För ett tag sen märkte jag att hela bänken är vriden. Jag kan se att tvärslån inte är riktigt rak. Jag undrar om ngn i forumet har ett bra tips att åtgärda problemet?
Jag funderar lite om hålen där tapparna går igenom. Kryssbenen är för tajt och att tvärslån som verkade lite vriden har av krafter vridigt hela bänken?
Om man gör hålet till tappen lite större tror ni då att vridningen på bänken kan gå tillbaka?

• D5C28E8D-F883-4A3C-B360-831B22A86DB4.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • D54D31F6-B1BF-4E80-A5F1-2EB3E1A43323.jpeg
    Skapa konto
  • 6ACC36E0-4F93-4319-BED3-2B8CBC545600.jpeg
    Skapa konto
Problemet är nog att det är tillverkat av granvirke från bygghandeln. Kommer aldrig bli bra tyvärr.

katos katos skrev:
Problemet är nog att det är tillverkat av granvirke från bygghandeln. Kommer aldrig bli bra tyvärr.
Det är C24 virke.

F Fredrik enström skrev:
Det är C24 virke.

Träguiden.se:
"Konstruktionsvirke i hållfasthetsklass C24 lagerförs av de flesta bygg- och trävaruhandlare."

Detta är virke som är avsett att användas i byggkonstruktioner, det är någorlunda rakt när det är nysågat men slår och vrider sig i allmänhet kraftigt allt eftersom det torkar. I en husstomme blir virket fixerat och rörelsemånen är begränsad så det är inget problem.

Problemen uppstår när man som i det här fallet använder virket till att bygga möbler. Oavsett om man bygger för utom- eller inomhusbruk är virket inte tillräckligt torrt för att hålla formen på sikt; det spelar ingen roll om det är C-14 eller C-30-klassat. Det är bara hållfasthetsklassningar där en högre klassning inte gör det lämpligare för möbelsnickeri än en lägre. I slutänden riskerar man att stå med virke som ser ut som bananer och propellrar...

Katos har tyvärr rätt, C24 eller inte. Det borde finnas en klistrad tråd i möbelsnickeriforumet på temat "Därför ska man inte använda konstruktionsvirke när man bygger möbler".
//Ronnie

• Gilla
Shakula
  • Laddar…
Alla mina möbler än så länge har varit konstruktionsvirke, det har gått bra ibland, ibland frustrerande, jag kommer inte köpa mera utan det blir furu från den lokala sågen eller såga själv i framtiden, men jag vill använda upp det jag har eftersom det lämnade över från husbygget.

Jag vet om virkets begränsningar dock och det går att kompensera för tycker jag genom att torka virket länge och sen hyvla det rakt och undvika att man använder större, massiva bitar, lamineringar hjälper mycket.

Tre utestolar står sig bra ännu trots dom var gjorda av skräp, barnens roubobänk ser nog helt OK ut ännu också. Men gungsätet till min pergola ser ut att vara vridet p.g.a. de långa bräderna jag använde. Att dom är så mottagliga för svartmöglet är mest frustrerande då jag inte har något ställe att sätta bort dom på vintern, provat alla sorters häxbrygder och tjära.

Jag vet ju av ett snickeri som säljer liknande designer och använder sig av gran, så bara det är torrt och av bra kvalitét tror jag gran bör funka.

I det här fallet är det nog svårt att rätta till på ett sätt som blir bra. Jag hade provat att byta ut delen som är vriden.

Det finns många aspekter kring virkesvalet. Självklart går det att bygga denna typer av möbler i gran. Däremot blir det sällan bra med granen som kommer "byggtorkad" från byggvaruhusen, den kommer helt enkelt att röra/vrida sig när den torkar.

Fördelarna med gran är att det är billigt och lätt att få tag på.

Nackdelarna är att den gran som väljs ut till byggreglar är ofta av väldigt dålig kvalitet (för möbelbyggande, men duger till att regla med, olika bra beroende på C-klassning). Dessutom har gran ofta kåda vilket smetar ner överallt, samt stenhårda små kvistar som gärna slår hack i diverse eggar. Men ovanstående kan man komma runt genom att noga sortera vad man använder ur en byggregel (men då börjar materialpriset å andra sidan öka..). Den största nackdelen är dock att gran sällan är möbeltorr. Och då råkar man ut för alla konstiga torkeffekter som vi läser så ofta om. Men torkningen kan du naturligtvis åstadkomma själv - var dock beredd på att en relativt stor del av virket går bort efter torkning, de bitar som har vridit sig till oigenkännlighet. Men om man bara vet att virket är torrt rakt igenom så kan man definitivt snickra av gran....men även torrt är det inte det roligaste virket att arbeta med direkt.

Av anledningarna ovan (främst delen m kåda och kvistar, torkningen löser vi ganska smidigt om behov finns) så är gran förbjudet i mitt snickeri. Typiska ersättare är istället furu, lärk och poppel (endast inomhus för poppel dock) som alla går utmärkt att snickra möbler av.

P Pysslarn skrev:
Träguiden.se:
"Konstruktionsvirke i hållfasthetsklass C24 lagerförs av de flesta bygg- och trävaruhandlare."

Detta är virke som är avsett att användas i byggkonstruktioner, det är någorlunda rakt när det är nysågat men slår och vrider sig i allmänhet kraftigt allt eftersom det torkar. I en husstomme blir virket fixerat och rörelsemånen är begränsad så det är inget problem.

Problemen uppstår när man som i det här fallet använder virket till att bygga möbler. Oavsett om man bygger för utom- eller inomhusbruk är virket inte tillräckligt torrt för att hålla formen på sikt; det spelar ingen roll om det är C-14 eller C-30-klassat. Det är bara hållfasthetsklassningar där en högre klassning inte gör det lämpligare för möbelsnickeri än en lägre. I slutänden riskerar man att stå med virke som ser ut som bananer och propellrar...

Katos har tyvärr rätt, C24 eller inte. Det borde finnas en klistrad tråd i möbelsnickeriforumet på temat "Därför ska man inte använda konstruktionsvirke när man bygger möbler".
//Ronnie
P Pysslarn skrev:
Träguiden.se:

//Ronnie
Hej Ronnie tack för svar
Med vänlig hälsning / Fredrik

Tack alla för kloka svar.
Nu vet jag att jag inte köper konstruktionsvirke mer.
Jag ska dock prova att göra hålet för tappen större för att se om det blir ngt bättre annars får jag nog bygga om:(
Med vänlig hälsning / Fredrik

Snyggt och fint i övrigt, lite för fint för mig bara :)

• Gilla
Fredrik enström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.