Hej,

Ska renovera badrum med befintlig vattenburen golvvärme. Handdukstork är ett krav, och funderar på om det går att koppla in denna tillbefintlig golvvärmeslinga? Huset från 2001, betongplatta.

Vi har inga ritningar tyvärr över hur slingorna ligger i huset, men befintligt klinkergolv ska bort, likaså väggarna såklart.

Om möjligt, hur komplicerat är detta...? Risker med att gå in på slingan?

Distributionscentralen för golvvärme är inte jättelångt bort med ser inte att det skulle vara möjligt att mecka till en ny slinga utan att det blir väldigt joxigt med dragningen, och det finns ingen ledig plats för en slinga på bef fördelare.

Med fyra pers i huset så tänker jag att en eltork kommer dra en bra bit el för att torka handdukarna. har viss problematik med svartmögel idag - en av anledningarna till handdukstork (som inte finns idag). Skulle det funka så tänker jag göra en kombi med vatten för vintern och el för sommaren...

Har googlat men inte hittat något alls - får mig att tro att detta inte går? 🫤

Tack på förhand!

Bästa svaret

temperaturen till golvvärmen skall vara mycket lägre än vad man vill ha till en tork.

• Gilla
Botdog
  • Laddar…
Har du problem med mögel är det främst ventilationen du ska titta på. När du torkar handduken så flyttar du fukten från tyget till luften som sedan måste ventileras ut.

Med det sagt så säger jag samma som ovan: golvvärmeslingan är alldeles för sval.

• Gilla
Botdog
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.