Badrumsventilation vågrätt eller lodrätt?

8k läst  12 svar

1. A
    Medlem Nivå 10
    Konstig rubrik kanske, men jag ska till att bygga nytt badrum i gammalt 20-talshus med självdrag (förstås...). Arkitekten som hjälpte till med planering sa att man helst inte skulle använda PAX-fläkt för att dra ut luft från badrummet, genom fasaden (kalkputsad tegel, 45 cm väggar). Detta dels för att man kan få problem i form av fukt=frostskador på fasaden när fuktig luft leds ut, dels för att det är bättre ur ventilationssynpunkt att dra ut luft genom ett lodrätt rör, alltså uppåt genom taket.

Snickarna som var här igår tyckte istället att det är PAX-fläkt genom ytterväggen som gäller, så nu vet jag inte alls vad man ska tro på. Någon som kan bringa klarhet i detta??

(Det nya badrummet har ingen befintlig ventilöppning idag)

2. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har min fläkt genom väggen (trävägg) och när det är kallt ute (minusgrader) blir det ganska rejält med kondens på väggen runt utblåsningen. Det kan till och med rinna vatten ner efter väggen på utsidan som naturligtvis fryser om det blir riktigt kallt.
    Har en sambo som gillar att duscha länge så det gör naturligtvis sitt till... :)

3. A
    Medlem Nivå 10
    Låter ju som att det kan bli problem ändå! Dock har vi vanliga ventilationsöppningar genom fasaden i befintliga badrummet, och jag tror inte att jag noterat detta fenomen, men då är det iofs utan pax-fläkt som ev. förvärrar det hela. Eller så klarar vi oss pga att väggarna är relativt tjocka (450mm), så kondensen hamnar i röret? Konstigt att man inte fått denna rekomendation på annat håll isåfall.

4. B
    Medlem Nivå 7
    Självklart är det bättre om ventröret går rakt upp. Då får ni ju ett naturligt självdrag, alltså en viss ventilation även om fläkten är avslagen och inga av de problem som arkitekten befarar och som Bengt beskriver.

Ett rör genom väggen ger ingen ventilation annat än när fläkten är på. Risken är i stället stor att när fläkten är avslagen så får man där en tilluftsventil och det vill man ju inte ha i ett badrum, luften därifrån sprids då i hela huset.

Jag tror att snickarna föreslog den lösningen som de gjorde för att det är ett enklare jobb.

5. A
    Medlem Nivå 10
    Låter mer logiskt ju mer man tänker på det (och läser de kloka svaren). Då får snickarna göra rätt, dvs isolerat rör genom vinden. Kan inte vara ett stort jobb för en plåtslagare att göra en bra tätning av ett sånt rör genom taket tycker jag!

Förresten: Rakt över detta badrum ligger ett annat badrum som idag har fläktlös ventil genom ytterväggen, och som jag också skulle vilja ansluta till lodrätt rör (får bli ett schakt längs hörnet i detta badrum förstås.) Visst borde det vara ok att använda ett och samma rör med en förgrening/anslutning i övre badrummet bara, eller krävs det två separata kanaler?

/A

6. B
    Medlem Nivå 7
    En kanal går bra om du monterar en kanalfläkt som sitter ovanför avslutningen till det övre badrummet. Monterar du typ Paxfläktar inne i badrummen bör du ha två kanaler.

7. J
    Medlem Nivå 1

PAX-fläkt genom yttervägg, nja...

Har själv en PAX-fläkt (nr 221) genom ytterväggen från gästtoan och är inte särskilt nöjd. Den låter mycket och startar 2,5 min efter ljuset tänts, vilket stör mycket både i form av drag och buller vid längre toalettbesök. Enligt PAX går det inte att få fläkten att starta enbart när man släcker ljuset. Fläkten har kallrasskydd och är väl acceptabel för en gästtoa.

Min kompis har en likadan fläkt monterad lodrätt ovanför duschen, vilket är helt galet - när kallrasskyddet och fläkten är stängda finns det ingen ventilation! Med tanke på att denna fläkt står för all frånluft för hela hans ovanvåning är det just helgalet. Och han har inga särskilda överluftsöppningar in till badrummet, så om dörren är stängd när man duschar går fläkten för fullt, men ventilationen fungerar inte! Ingen luft in = ingen luft ut.

Min slutsats är att det är väl värt att göra en ordentlig installation, med tanke på att en väsentlig del av husets totala ventilation hänger på badrummen - gärna med central fläkt på vinden för båda badrummen, och genomtänkt överluft. Och fundera på varvtalsstyrning, fuktstyrning och tempstyrning - sådana finesser är inte alls dyra, speciellt i förhållande till hela projektet, och kan betala sig i form av minskad elförbrukning och värmeförlust genom ventilationen.

Prata med olika proffs - lyssna inte på överbokade snickare som är mer intresserade av kvantitet än kvalitet. Tycker de att allt annat än ett hål genom ytterväggen är onödigt kan det ju bero på att det är just det enda de kan!

8. A
    Medlem Nivå 10
    Vad skulle man göra utan byggahus.se! Jag inser ju att jag helt klart ska gå på arkitektens rekomendationer när det gäller detta, han pratade också om vikten av överluftsöppningar, och det känns som det här är en chans att få till det riktigt bra när man ändå håller på. Så nu blir det till att leta eftet någon kanalfläkt som man kan installera i vinden, låter som ett klockrent upplägg, särskilt när badrummen ändå ligger "på varandra", med endast vindsplan ovanför...

Mvh/
    A

9. v-g
    Medlem Nivå 13
    johan414:Du och jag resonerar väldigt lika. Jag är själv (nästan) allergisk mot dessa fläktar som sitter i många badrum. Kanalfläkt på vinden inte bara låter mindre utan håller (mig veterligt) nästan för evigt plus att den går att byta när väl den gjort sitt utan att göra åverkan i badrummet.

Har självdrag nu och tänkte bara "hjälpa den på traven" lite just när belastningen är som störst (duschning, bad och bastubad).

Självdrag har ju dessutom "automatiskt" kallrasskydd sålänge man har varmare inne än ute dvs.

Alko:Har samma uplägg som du med två badrum på varann och ska köra två fläktar för detta då inkluderat en bastu som ligger i det nedre badrummet. Tror det kommer krävas lite intrimmning i början men hellre det än ett hål genom väggen (annat än för friskluften till bastun ;) )

10. M
    Medlem Nivå 2
    har snarlika funderingar som Alko så jag hakar på denna tråd... har ett hus från '29 med självdrag och två badrum (5 kvm ovanvåning, 4 kvm bottenvåning) ovanför varandra och med en inredd vind ovanför. har precis tagit bort ventilationsrören (asbest) i samband med att vi bytte och ledde om avloppsluftning och renoverar badrummet på övervåningen från grunden. min fråga är nu om det är vettigt att bara byta ut dessa ventilationskanaler (utan att "uppgradera"). det har varit en separat kanal från resp. badrum rakt ut genom taket. kan man förbättra ventilationen, på något sätt. (pax-fläkt eller eller kanalfläkt? (vad är en kanalfläkt?)). vad bör jag ha för dimension på de nya ventilationskanalerna?

11. v-g
    Medlem Nivå 13
    En kanalfläkt är en fläkt som sitter på "röret". Dvs bara du har rum nog kan du placera den varsomhelst efter det sista utsuget.

Billigaste flyttar 24 liter/sekund eller Du kan titta på http://www.ventilationsbutiken.se så ser du kostnaden som är c:a 900 spänn.

12. S
    Medlem Nivå 1
  13. v-g
    Medlem Nivå 13
    Saittam:Jag har självdrag i mitt nya rör men tyvärr blev det sämre än jag trodde/hoppats på. Jag skulle inte säga att det är tillräckligt för mer än handtvätt ;)

Men mitt rör går inte samma väg som det gamla utan 150 cm åt sidan. Vet ej om detta påverkade samt att arean är mindre i nya röret. Men tror att allt kommer funka när väl fläkten sitter där. kanalen är alltså INTE vertilkal utan går lika mycket i sidled.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: