Byggahus.se

Badrumsväggar, spånskiva + matta.

1. B
    Medlem · Nivå 8
    Jag ska fräscha upp ett badrum, när det gäller väggarna så hade jag inte tänkt göra något mer än att ta bort den gamla plastmattan och sätta dit en ny. Väggen består av spånskiva på träreglar. Nu inser jag att tvättstället kommer att hamna lite olyckligt så att det kommer att behövas nya kortlingar.

Så då är ju frågan vad jag gör. Nu sitter det snyggt monterade spåntade skivor och det syns ingen antydan till att fogarna skulle märkas genom mattan, Om jag plockar bort en skiva och monterar dit en ny så räcker det väl inte med lite simpelt spackel i fogen utan jag antar att det är stor risk för att det fusket syns genom mattan sedan. Skarvremsor och bredspackling känns sådär, då är det nog lika bra att göra om hela den väggen. Vad tror ni om att istället sätta ett lager renoveringgips utanpå den väggen jag gör ingrepp i och låta övriga vara som de är?

Det vore intressant att veta om det finns några relevanta regler också. Det enda jag läst mig till är att kartongips är ok om man har plastmatta, men jag hittar inget om spånskivor någonstans. Eftersom det inte är ett nybygge så räknar jag med att det är ok, men man kan ju hoppas att mattläggaren håller med också.

(Och jo, jag vet att det enda hundra procent rätta är att sätta nya skivor i hela rummet. Men nu vill jag helst fuska "lite".)