Sofia-Magdalena
Har börjat helrenovera badrummet i fritidshuset. Då badrummet var väldigt gammalt har golv, väggar och reglar tagits bort.

Av flera anledningar vill jag göra så mycket som möjligt själv. Har läst på i branschregler och liknande men har fortfarande en del frågor som jag tänkte att ni kanske har svar på.

Ska regla upp golv och väggar och undrar om det spelar någon roll om skivor på golv och väggar sätts på i någon särskild ordning?
Skulle gärna lägga golv först för att slippa stå i torpargrunden när väggarna reglas upp.

Vidare har jag inte tänkt flytspackla och kalla själv. Har inte hittat nån plattläggareför det än men har hört att de kan vara rätt kinkiga med att allt skall vara perfekt rakt när de börjar. Någon som har erfarenhet av detta?

På ena sidan av badrummet kommer en vägg byggas mot rum för tvättmaskin och varmvattenberedare. Det är också väggen på vilken dusch (med dusch, ett gäng jetstrålar och en kran) är tänkt att sitta. Här undrar jag om det är ok att dra rören i väggen och bara låta dem komma ut där dusch och kran m.m. sitter?

BirgitS
Sofia-Magdalena Sofia-Magdalena skrev:
På ena sidan av badrummet kommer en vägg byggas mot rum för tvättmaskin och varmvattenberedare. Det är också väggen på vilken dusch (med dusch, ett gäng jetstrålar och en kran) är tänkt att sitta. Här undrar jag om det är ok att dra rören i väggen och bara låta dem komma ut där dusch och kran m.m. sitter?
Det får inte finnas några dolda skarvar på vattenrören. Om själva duschblandaren är dold och man bara ser vred/kranar, så måste blandaren sitta i ett särskilt godkänt vattentätt skåp så att den hamnar på badrumssidan av tätskiktet.

BirgitS BirgitS skrev:
Det får inte finnas några dolda skarvar på vattenrören. Om själva duschblandaren är dold och man bara ser vred/kranar, så måste blandaren sitta i ett särskilt godkänt vattentätt skåp så att den hamnar på badrumssidan av tätskiktet.
Övertolkar du inte hur det är tänkt?
Det är också väggen på vilken dusch (med dusch, ett gäng jetstrålar och en kran) är tänkt att sitta. Här undrar jag om det är ok att dra rören i väggen och bara låta dem komma ut där dusch och kran m.m. sitter?

BirgitS BirgitS skrev:
Är väl inte så vanligt att blandaren sitter inne i väggen?

EDIT: till trådskaparen; ja, du får dra rör-i-rör (PEX) i vägg, så länge du inte skarvar i väggen. Ska du ha skarv behövs mycket riktigt ett skåp där skarven förläggs. Men det låter på din beskrivning som att du enkelt kan dra utan skarv?

BirgitS
Sofia-Magdalena
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte, det beror på vad som menas med kran. Det var därför jag skrev "Om".
Det finns ju typ sådana här där man just bara ser två vred men inte blandaren:
[länk]
[länk]
Det är oklart vilken typ av dusch/kran lösning det kommer bli men då vet jag premisserna iaf.

Tack så jättemycket för informationen!

Sofia-Magdalena
Ingen som har koll på om det spelar roll om jag reglar upp och sätter skivor på golv eller väggar först?

Ingen som har koll på om det spelar roll om jag reglar upp och sätter skivor på golv eller väggar först?
Det har ingen betydelse så länge som skivarna har stöd i ändarna mellan reglar/ golvåsar

Sofia-Magdalena
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det har ingen betydelse så länge som skivarna har stöd i ändarna mellan reglar/ golvåsar
Hej och tack för svar.
Menar du så länge golv skivorna har stöd mot vertikalt underlag i ändarna?

Hej och tack för svar.
Menar du så länge golv skivorna har stöd mot vertikalt underlag i ändarna?
Ja golvet skall ha stöd under sig mot alla väggar. Väggskivorna skall ha stöd i alla kortskarvar.

• Gilla
Sofia-Magdalena
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.