Hej!
Vi ska snart köra igång med vår badrumsrenovering och vi har nu två alternativa planlösningar som vi velar kring. Båda varianterna innehåller samma funktioner:
Badkar 160x70 cm
Handfat med kommod under 45x100 cm
Toalett
Dusch med invikningsbara glasdörrar 90x90 cm

Handdukstork och golvvärme. Alla rör kommer att vara dolda i väggen för att spara utrymme.

Vårat badrum är inte stort och 40 år gammalt. Måtten är 164x290 cm. Dörren måste bytas ut helt (inkl ny karm) så den kan flyttas lite hit eller dit.

Jag ser fördelar och nackdelar med båda alternativen.
Hur ser ni andra på saken?

• Badrumsalternativ.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nummer 2 helt klart!

Det blir mkt lättare att gå in i ducshen (vilket för övrigt blir väldigt trångt i alt. 1),

Men en sak jag undrar över. Måste ni verkligen ha ett tvättställ som är 100??? Känns som att det blir jättetrångt. Räcker det inte med ett som är 90 eller 85??

Tack!
Vi är själva inne på alternativ 2. Dock slog planerarna på badrumsbutiken bakut.

Vad gäller alt1 så är jag inte orolig för att komma in i duschen. Vi hade en sån lösning i vår förra lägenhet och upplevde det aldrig som ett problem.

Vad gäller tvättställ så kan vi ha allt från 80 till 100 cm. Kruxet är att vi inte hittat något i mindre bredd än 100 cm som uppfyller våra önskemål.
¨

Ingen annan som har några synpunkter???

Jag röstar faktiskt på förslag 1.
Sitter man i badkaret tycker jag att det är trevligare att ha tvättstället bredvid än toaletten. Dessutom blir toaletten lite avskiljd där bakom duschen, vilket jag också tycker är trevligt. Det blir inte heller toaletten som är det första man ser när man kommer in i rummet, vilket jag också ser som en fördel.

pinebar skrev:
Jag röstar faktiskt på förslag 1.
Sitter man i badkaret tycker jag att det är trevligare att ha tvättstället bredvid än toaletten. Dessutom blir toaletten lite avskiljd där bakom duschen, vilket jag också tycker är trevligt. Det blir inte heller toaletten som är det första man ser när man kommer in i rummet, vilket jag också ser som en fördel.
Tack för dina synpunkter!

Ja, vi tänkte precis som du. Trevligare att ha handfat bredvid sig när man badar. Men då kommer ju problemet. Hur snyggt håller sig en tvättställskommod när man ha små barn som badar 2-3 gånger i veckan? En toalett gör ju inget om den blir blöt, men ett skåp?

Toaletten blir inte det första man ser oavsett vilket alternativ vi kör på. Dörren öppnas så att det man ser är den väsntra delen av långväggen. Dvs i alternativ 1 kommer man att se duschen och handfatet och i alternativ 2 kommer handdukstorken och handfatet vara det första man ser.

Som det ser ut på ritningen så ser det trångt ut för duschen i alt 1. Dörrarna smäller lätt in i toa stolen (vågar inte tänka på den kombinationen och små barn). Och i handfatet åt andr hållet.

Nu är det ju inte säkert att toastolen är helt måttriktig på ritningen, bara 5 -10 cm extra gör jättemycket på öppningsvinkeln för dörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.