Hej!
Korta versionen: Jag har ett badrum från -95 i min bostadsrätt som jag vill renovera, dock har frågan om stambyte börjat tas upp i föreningen och det kan komma att ske inom 10 års tid, men kanske också tidigare än så beroende på hur rören i intilliggande hus håller.
Längre versionen: Jag flyttade in i min bostadsrätt i höstas med planer att renovera badrummet och fick höra av mäklaren att inga större renoveringar är inplanerade de närmsta åren. Nu har jag kontaktat bostadsrättsföreningens ordförande för att bolla lite funderingar innan planeringen drar igång. Senaste stambytet skedde 1995 och ordförande berättade att en besiktning av rören skett där huset som jag bor i har fina rör med y-kopplingar, men huset intill (som också ingår i föreningen) har T-kopplingar och rören där är inte riktigt lika fina. Därför har en diskussion kring ett stambyte påbörjats, men inget är bestämt ännu. Han berättade att när stambyte sker så kommer det att ske i båda husen samtidigt. Dock kan han inte riktig uttala sig om när det är dags.. om inget oväntat sker så kommer stambytet inte att ske inom de närmsta åren - men troligtvis inom 10 års tid. Men det lät också som att T-kopplingar inte är optimalt att ha och att problem skulle kunna uppstå framöver. Samtidigt krävs en hel del planering inför ett stambyte och byte av kopplingar i det andra huset.
Är det värt att gå vidare med mina renoveringsplaner? Jag har sett fram emot ett nytt och fräscht badrum, men vill ju inte lägga dyra pengar på ett nytt badrum om det kommer att rivas ut om kanske fem år. Hur hade ni resonerat?
Stort tack på förhand!